Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Soppkök Stockholm tar kampen mot hemlösheten till Instagram

Publicerad: 18 december 2012, 12:00

Soppkök Stockholm vill mobilisera mot hemlöshet och slår nu mot den stora mattrenden i sociala medier. Genom matrelaterade bilder som faktiskt gör gott på riktigt lanseras kampanjen #Matfördagen på Instagram.


Ämnen i artikeln:

PoolInstagram

Pool hakar på trenden att ta över så kallade "hashtags" i sin kampanj för Soppkök Stockholm.

Metoden går ut på att kapa olika hashtags som har koppling till matbilder, till exempel #smaskens, #gott och #fika, och därigenom sprida bilder med budskap om att runt 5000 hemlösa. Människor som inte ens har mat för dagen under jul.

Här uppmanas användare att sprida bilderna vidare i sitt eget flöde och på kampanjsidan finns även tips på hur man kan hjälpa hemlösa och engagera sig lokalt i frågan.

Soppköksrörelsen sprider sig över landet och finns numera även i Göteborg, Malmö, Umeå, Helsingborg och Uppsala.

Reklambyrån Pool har hjälpt Soppkök Stockholm med kampanjen.

– Soppköksrörelsen är en aktiv och växande gräsrotsrörelse med mycket engagerade medlemmar. Viljan att sprida en god sak är stor och vi såg att man via Instagram skulle kunna nå in mitt i människors julstök och provocera lite bland de självbekräftande matbilderna, säger PJ Lindqvist, kreatör på Pool.

För att visa på detta och för att öka pressen på de ansvariga politikerna lanseras därför kampanjen #Matfördagen för att väcka och mobilisera allmänhetens medvetande om hemlösheten.

– Att använda sociala media är ett perfekt sätt att organisera och aktivera gräsrotsrörelser idag, säger Foujan Rouzbeh, också hon en av initiativtagarna till Soppkök Stockholm och fortsätter:

– Via sociala medier kan man lyfta politiska frågor som annars aldrig hörs.

En central del av kampanjen är att uppmana allmänheten att engagera sig genom att maila sina ansvariga politiker och fråga vad dessa gör för att minska hemlösheten i deras kommun. Som  draghjälp för kampanjen ställer ett flertal personer med många followers i sociala medier upp.

Pool grundades 1998 och är en kommunikationsbyrå specialiserad på upplevelser.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

PoolInstagram

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.