Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sorrell: Skandinavien är inte en enad marknad

Publicerad: 26 Juni 2015, 12:25

Sir Martin Sorrell i Cannes.

Foto: Fredrik Thambert.

WPP har haft en tuff resa i Skandinavien genom åren. Tidigare i våras stängde de ned sin norska byrå Bates. Nätverkets högsta chef sir Martin Sorrell skyller på frihetstörstande kreatörer.


Ämnen i artikeln:

Cannes LionsCannes Lions 2015Sir Martin Sorrell

Sir Martin Sorrell höll i dag en presskonferens under Cannes Lions. Till att börja med berättade han om nätverkets strävan efter tillväxt, och att digitalt i dag står för 37 procent av deras totala omsättning. Men det fanns också utrymme för viss självkritik.  
– Vi har inte rört oss tillräckligt snabbt. Jag vill att det ska gå snabbare, sa han.

I en tidigare intervju med Resumé har sir Martin Sorrell kallat Skandinavien för "nätverkens kyrkogård". Och tidigare i våras kom ytterligare ett bevis på det när WPP bestämde sig för att stänga ned sin norska byrå Bates efter några problemfyllda år. På en fråga från den norska branschtidningen Kampanje om de Skandinaviska länderna sackar efter svarade han:  
– Nej, Skandinavien sackar inte efter. Men det har alltid visat sig vara tuffa marknader för multinationella byråer. Bland annat på grund av skattereglerna och att de kreativa människorna är väldigt måna om sin självständighet.

Han avfärdade också tanken på att det går att betrakta de olika länderna som en enda marknad.
– De skandinaviska marknaderna är inte särskilt stora eller enade. Även om de betraktas som en gemensam marknad rent geografiskt går det inte att se dem som de. Länderna så pass olika.

Att WPP kommer investera i nya Skandinaviska reklambyråer verkar därför inte särskilt troligt.
– Inom media och på den digitala arenan finns det tillväxt. E-handel är exempelvis väldigt stort i Skandinavien. Pr, public affairs och design växer också snabbt. Däremot finns det inte någon tillväxt i de klassiska "Don Draper-områdena", sa Sorrell.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.