Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sorrell vill bygga nytt reklamimperium

Publicerad: 30 Maj 2018, 07:22

År 2000 adlades Sir Martin Sorrell för sitt arbete med WPP.

Foto: World Economic Forum

Bara sex veckor efter att Sir Martin Sorrell sparkats från WPP planerar magnaten att starta ett nytt imperium.


Ämnen i artikeln:

ReklamSir Martin SorrellWPP

Den 15 april fick Sir Martin Sorrell lämna rollen som vd för världens största byrånätverk, WPP. Två veckor tidigare hade uppgifter om en intern utredning kring vd:n nått medier. Utredningen inleddes efter misstankar om olämpligt beteende och att Sorrell missbrukat företagets tillgångar. Exakt vad det olämpliga beteendet har bestått i är det fortfarande ingen som vet och varken WPP eller Sir Martin Sorrell har uttalat sig i fallet.

2016 omsatte WPP 162 miljarder kronor och hade omkring 200 000 anställda. De senaste åren har man dock sett lönsamheten sjunka och aktien har på drygt två år sjunkit med cirka 25 procent. Sir Martin Sorrell grundade bolaget 1985.

Vad Sir Martin Sorrell, som personifierat WPP, ska göra härnäst har varit föremål för mycket spekulationer. På grund av hans omvittnade fixering på jobb är det få som trott att han skulle dra sig tillbaka.

Och nu rapporterar Sky News att Sorrell gör sig redo för en comeback. Enligt uppgifter till den brittiska tv-kanalen har den tidigare WPP-vd:n gått ihop med riskkapitalbolaget Derriston Capital för att inom kort lansera ett nytt bolag inom reklam, marknadsföringstjänster och ad-tech.

Det nya bolaget kommer att byggas upp genom att Derriston och Sorrell tar över investmentbolaget S4, ett bolag Sorrell varit med och byggt upp.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamSir Martin SorrellWPP

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.