Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag06.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Sorrells varning efter kollapsen

Publicerad: 13 Maj 2014, 09:04

Nyligen stod det klart att sammanslagningen mellan nätverken Publicis och Omnicom har spruckit. WPP-chefen Sir Marin Sorrell har nu skickat ett brev till anställda med en varning om att ledarna för de båda nätverken är ”skadade och kommer att slå vilt omkring sig”.


Ämnen i artikeln:

Maurice LévyOmnicomJohn WrenPublicisSir Martin SorrellWPP

Sir Martin Sorrell skriver bland annat att det kan ha varit lika  överraskande för vissa när Omnicom-chefen John Wren och Publicis-chefen Maurice Lévy skrotade planerna  på en sammanslagning som när duon gick ut med sina planer förra året,  enligt Adage.

WPP-chefen uppger också att den planerade  sammanslagningen visade en bristande logik med en ”otymplig struktur,  lagar och skattesfrågor och eskalerande problem med vad gäller både  kunder och människor.”

Han varnar samtidigt personalen för att  ledarna är skadade av den och att man kommer  att göra allt för att försöka bevisa att det är ”bättre att vara  åtskilda än tillsammans”.

Han tror också att nätverken försöka skaka  av sig sitt misslyckande genom fördubbla sina insatser vad gäller  kunder, människor och förvärv.

WPP ska som  motangrepp fortsätta med sina planer från juli, vilka bland går ut på att öka  satsningen på små och medelstora företag.

”Låt oss ha fortsatt fokus  på vår strategi och dess utförande och lära oss av misstagen från  Publicis-Omnicom”, skriver han till personalen.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.