Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sparkad i morse

Publicerad: 13 maj 2008, 12:58

Peder Mårtensson har fått sparken som vd på reklambyrån Foreign. Han blev uppsagd i morse. – Vi har kommit fram till att han inte är rätt person att leda byrån, säger grundaren Johan Ronnestam, som själv går in som vd.


Peder Mårtensson.

Den tidigare Ogilvychefen Peder Mårtensson blev vd på Foreign våren 2006 och tog då över efter Johan Ronnestam som i stället blev kreativ chef på den digitala reklambyrån.

Nu tvingas Mårtensson lämna byrån. Han blev uppsagd i morse.

– Det stämmer. Vi har haft en diskussion en längre period om hur företaget ska utvecklas och vi har tillsammans konstaterat att han inte är rätt person att leda byrån, säger Johan Ronnestam, som nu åter blir vd för byrån.

Foreign, som startades 2002, ska bredda sitt erbjudande med fler affärsområden. Enligt Johan Ronnestam var inte Peder Mårtensson rätt man att leda det arbetet.

Peder Mårtensson var operativ chef inom Ogilvy-gruppen innan han kom till Foreign för två år sedan. Nu får han alltså leta nytt jobb igen.

– Ägarna har tagit beslutet att Foreign ska fördjupa sig i den digitala delen och jag har en annan bakgrund med kommunikation ur ett bredare perspektiv. Vi har pratat om det här länge och jag lämnade styrelsen för tre veckor sedan på egen begäran, säger Peder Mårtensson.

Hur stor blir din fallskärm?
– Ha ha, jag har en bra uppgörelse med Foreign.

Vad ska du göra nu?
– Jag ska ta ställning till ett par förfrågningar och så ska jag vara ledig i sommar med mina barn.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.