Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sparkades från Ogilvy – nu får han nytt toppjobb

Publicerad: 14 december 2011, 07:32

Lars Bastholm

I våras fick danskfödde superkreatören Lars Bastholm sparken från Ogilvy New York. Nu ska ha bygga upp koreanska reklambyrån Cheil i USA.


Lars Bastholm har under flera år ansett som en av världens ledande digitala kreatörer. I slutet av 00-talet var han kreativ chef på ledande digitala byrån AKQA. Förra året gjorde han det oväntade och började som kreativ ledare på betydligt mer traditionella Ogilvy New York.
Det fungerade inte och det blev en mindre skandal när ett av hans mejl där han sågade byråns kreatörer blev offentligt.
I våras gick Bastholm och Ogilvy skilda vägar med förklaringen att han ville jobba mer entreprenöriellt.
Och nu har han fått nytt jobb som kräver sin entreprenörsanda. Koreanska
byrån Cheil Worldwide ska göra ett nytt försök att etablera sig i USA. Byrån har tidigare varit ägd av elektronikjätten Samsung, äger en mindre andel i dag, och har fräsmst koreanska kunder. Tidigare har man försökt bygga upp en amerikansk verksamhet men misslyckats på grund av att man använt koreanska chefer som inte förstått den amerikanska kulturen.
Det blir annorlunda när Lars Bastholm tillsammans med Dave Weaver, från en IPG-byrå i Texas, efter årsskiftet ska bygga upp Cheil US från grunden till en modern reklambyrå.
Lars Bastholm beskriver projektet som en ”startup” med stöd av ett stort moderbolag.
– En startup med fördelar, säger han.
Förutom att bygga upp organisationen är hans uppgift att sätta Cheil USA på kartan och att jobba direkt med det kreativa arbetet.
– Jag ser fram emot att få smutsa ned händrna igen. Cheil Worldwide är inte okänt utanför Korea. I somras tog den koreanska byrån vid Cannes Lions hem ett Grand Prix i media för den virtuella butiken Home Plus i Seouls tunnelbana.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.