Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Specsavers förlorade strid mot Synsam

Publicerad: 18 Januari 2008, 12:49

Specsavers förlorade i Marknadsdomstolen mot konkurrenten Synsam. Optikkedjan nekas nu bland annat att i sin reklam för erbjudandet ”2 för 1” använda beteckningen ” 0:- ” . Bryter de mot förbudet riskerar de vite på en halv miljon kronor.


Enligt Marknadsdomstolen är Specsavers erbjudande om 2 för 1 med beteckningen 0 kr vilseledande eftersom det kan ge intryck av att varor kan fås utan motprestation, vilket inte är fallet.

Specsavers får heller inte använda uttrycket ”100 % nöjd kund garanti” om det enda som ingår är bytesrätt eller om erbjudandet är begränsat på andra liknande sett.

Optikkedjan måste nu tydlig redovisa vilka begränsningar som gäller vid erbjudanden. Bryter de mot förbuden riskerar de ett vite på 500 000 kronor.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.