Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Specsavers misshandlar kund

Publicerad: 14 maj 2008, 07:18

Idag, måndag, startade den nya kampanjen från optikkedjan Specsavers. Liksom tidigare är det budskapet ”två glasögon till priset av ett” som ska ut. Denna gång har dock reklambyrån valt att visa vad som skulle hända om Specsavers tog bort erbjudandet.


Kampanjen kommer att rulla ut i alla nordiska länder där Specsavers finns, det vill säga alla utom Island. Bakom kampanjen står företagets reklambyrå Forsman & Bodenfors. Målet är att på ett humoristiskt sätt visa vad som skulle kunna hända om Specsavers helt plötsligt skulle begränsa sitt urval och ta bort sitt erbjudande om två par glasögon till priset av ett.

– Vi gör totalt tre filmer: en för den något äldre målgruppen 40 plus, en för de som är lite yngre och en som fokuserar på prisposition, säger Anders Zanton, marknadschef på Specsavers.

Den första filmen kommer att gå under två veckor och tanken är att de andra två filmerna, som inte riktigt är färdiga ännu, ska sändas i följd. Filmerna kommer sedan att återkomma i höst.

Specsavers, som har funnits i Sverige i lite mer än tre år, vill förändra hur svenskar ser på glasögon. Ett mål med erbjudandet är att få fler att använda glasögon som passar med den stil de för tillfället har.

– Huvudfokus ligger på att öka kännedomen om Specsavers. En person byter i genomsnitt glasögon vart tredje år, det gör att en lansering av ett varumärke tar mycket längre tid än för en vanlig produkt i till exempel dagligvaruhandeln. För oss handlar det om att delvis förändra attityden till glasögon, vi vill att det ska bli en accessoar man har flera av.

Med denna kampanj kommer optikkedjan dessutom bredda sitt medieval genom att även gå rikstäckande i radio samt i modemagasin.

– Anledningen till att vi valt modemagasin är att vi vill lansera tävlingen ”Årets glasögonbärare”. Till den kan intresserade skicka in bilder på sig själva och i september utser vi en vinnare som sedan får tävla i den internationella tävlingen i England. Förstapriset är ett modellkontrakt, säger Anders Zanton.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.