Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Specsavers stämmer konkurrent

Publicerad: 16 April 2009, 08:37

Specsavers stämmer konkurrenten Synoptik vid Marknadsdomstolen. – Det är viktigt att reagera när reklam inte håller vad den lovar, säger Henrik Wiberg Specsavers Sverigechef, i en kommentar.


Ämnen i artikeln:

SpecsaversSynoptik

Kampanj från Synoptik

Enligt Henrik Wiberg drar de konkurrenten inför domstol för att få klart hur reglerna kring marknadsföring ser ut. Striden gäller marknadsföringsuttrycket ”Köp två, betala för en” eller ”2 för 1”.

– Marknadsföringen i vår bransch måste vara glasklar. Wiberg fortsätter. Det är naturligtvis olyckligt att behöva dra saker till sin spets på det här viset, men vi är övertygade om att allt som riskerar att skada förtroendet för branschen, även påverkar oss negativt. Därför agerar vi.

Bakgrunden är att Synoptik i februari inledde en kampanj på temat ”2 för 1”. Marknadsföringen gick ut på att konsumenten vid köp av ett par glasögon hos Synoptik fick ytterligare ett par utan kostnad. Kampanjen syntes i dr, annonser, tv samt i butiksmaterial.

Enligt Specsavers är marknadsföringen felaktig och vilseledande. Optikkedjan säger i stämningsansökan att erbjudandet innehåller en rad begränsningar som inte anges i reklamen.

Specsavers vill nu att Marknadsdomstolen prövar uttrycket ”Köp två betala för en” och förbjuder Synoptik att använda formuleringar som låter som att man får ett par extra glasögon gratis eller utan motprestation. Specsavers vill att förbudet ska förses med ett vite på 750 000 kronor.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

SpecsaversSynoptik

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.