Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Spela mer lagom från Svenska spel

Publicerad: 9 Oktober 2008, 13:05

I den andra filmen med Spela lagom-fokus är det åldersgränser som är temat. Garbergs har gjort filmen, som ska få tittaren att känna och tänka. Och spela lagom-kampanjen är trovärdig, tycker Joakim Landin på Garbergs.


Den första filmen med Spela lagom-fokus kom i våras och riktade in sig på missbruk. Tittaren fick följa en kille som gjorde lite för mycket av allt.

När filmen nu följs upp är det samma dramaturgi som gäller, men med åldersgränser som tema. Tittaren får se en kille som upptäcker olika åldersgränser i livet – barnförbjuden film, längdkrav på tivoli, moppe och körkort. Och spel, förstås.
Filmens payoff är "Välkommen när du fyllt 18".

– Filmen ifrågasätter hur vi ställer oss till spel och berättar att vi infört 18-årsgräns på våra onlinespel nu också, säger Miriam Nilsson, projektledare med marknadsföringsansvar på Svenska spel.

Filmen berättar att åldersgränserna finns. Den följs upp med printannonser som berättar varför åldersgränsen införts. Dessutom finns webbplatsen spelalagom.se, där speljätten fortsätter att informera om kampanjen, spelande och spelmissbruk.

Åldersgränsen och kampanjen har sin grund i forskning, säger Joakim Landin, kreativt ansvarig på Garbergs.
– Det finns mycket forskning som visar att om du börjar spela tidigt ökar risken för att du ska utveckla ett ohälsosamt spelande, säger han.

Filmen argumenterar med igenkänning.
– Vi ska känna igen oss i killen i filmen. Det finns inga pekpinnar, det är helt mänskligt att vilja göra saker innan man får. Men så kan man inte tänka när det gäller spel, säger Joakim Landin.

– Målet med filmen är att fler ska känna att Svenska spel är bäst på att ta ansvar. Men de ska också fundera kring hur det är med spel egentligen, att man ska fundera på varför vi satt 18-årsgräns, säger Miriam Nilsson.

I Resumé nyligen gick Ladbrokes vd Lasse Dilschmann till angrepp mot Svenska spel som han ansåg hycklade med spela lagom-kampanjen. Att det skulle handla om hyckleri eller ögontjäneri är i alla fall inget Joakim Landin kan hålla med om.
– Nej. Vi skulle inte jobba med dem om det var så.

Men är det ett trovärdigt sätt att marknadsföra måttfullt spelande långt uppe i ett hörn på en stortavla eller busstavla som skriker "jättemiljonjackpott"?
– Det är en paradox vi lever i. Vi ska dels kanalisera till rätt spelande, dels uppmana folk att inte spela för mycket, säger Joakim Landin.

– Men de spel vi pratar om är i princip inte missbruksdrivande (till exempel Triss, reds anm). Det finns inget som visar att de leder till missbruk. Däremot är spel på internet väldigt missbruksdrivande.

Spela lagom-kampanjen har dock inte lett till någon registrerad spelminskning hos Svenska spel.
– Det har vi inga bevis för i alla fall. Målet med reklamen är inte heller att minska spelandet utan att de som spelar för mycket ska minska sitt spelande, säger Miriam Nilsson.

Men om de minskar sitt spelande borde spelandet som helhet minska?
– Vi jobbar med ansvar före vinst, så det är en risk vi tar.

Filmen går vecka 42-44, sedan görs eventuellt en mindre repetition vecka 47-48. Den går i TV3, 4, 4+, 4 sport, 6, Kanal 5 och 9, Eurosport och Discovery.
Annonser kommer att gå i SvD, DN, G-P, SsD, AB och Expr, framförallt under helgerna i vecka 42-43.

Medieinvesteringen ligger på cirka 7 Mkr fördelat cirka hälften hälften mellan print och tv.

Spela lagom

Byrå: Garbergs
Ansvariga hos kund: Miriam Nilsson, Carl-Henric Stierna
Arbetsgrupp: Jöns Hellsing copywriter, Sebastian Smedberg ad, Cilla Beckeström produktionsledare, Annika Witkowska byråproducent,  Jan Lindforss  projektledare, Joakim Landin strateg, Beatrice Stzanska formgivare
Produktionsbolag: Camp David
Regissör: Johan Skog

Per Torberger

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.