Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Spelade in röst under könskorrigering till Europrides kampanj

Publicerad: 15 Januari 2018, 14:46

Alex korrigerade sitt kön från kvinna till man – ett ingrepp som är olagligt i många länder. Under sju månaders tid spelade han in sitt budskap till Europride 2018 – samtidigt som han bytte könsidentitet.


Ämnen i artikeln:

Flickorna LarssonReklambyråerÅkestam HolstStockholm Pride

I över 60 länder är det olagligt att ändra sin könsidentitet. Det vill Europride, som i år anordnas i Stockholm och Göteborg, rikta strålkastarljuset mot. För att uppmärksamma transpersoners rättigheter anlitade de Alex i skapandet av årets kampanj "The voice of change".

Den första inspelningen gjordes innan sommaren och den sista ägde rum i december 2017. Under de sju månaderna förändrades Alex röst i takt med testosteronsprutorna, vilket hörs i kampanjfilmen.
— För varje spruta testosteron som Alex fick, gjorde vi en ny röstinspelning. Och varje inspelning tog honom ett steg närmare hans riktiga jag. Efter flera månader kombinerade vi alla inspelningar till ett starkt meddelande, och en inbjudan till EuroPride 2018 i sommar. För EuroPride är en både en upplevelse för livet och en viktig samlingspunkt för att fortsätta driva förändring. Tillsammans är vi The Voice of Change, säger Britta Davidsohn, t.f. ordförande för Stockholm Pride, i ett pressmeddelande.

Målet med Europride, som för första gången arrangeras i tvp städer, är att locka besökare från hela Europa.
- En av våra viktigaste uppgifter som Pride-festivaler är att sätta fokus på de orättvisor och det förtryck som hbtqi+-personer fortfarande utsätts för, i andra länder och här hemma. Genom att arrangera EuroPride kan vi rikta strålkastarljuset på livsviktiga frågor, som transpersoners livssituation, skapa opinion och ställa krav på förändring och respekt, säger Tasso Stafilidis, ordförande för West Pride.

Åkestam Holst ligger bakom kampanjen i samarbete med produktionsbolaget Flickorna Larsson.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.