Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag28.09.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Spelar cyniska pr-strateger i Cannes-vinnaren: ”Väldigt lärorikt att jobba med Ruben Östlund”

Publicerad: 29 Maj 2017, 09:27

Daniel Hallberg och Martin Sööder på röda mattan i Cannes.

Daniel Hallberg medverkar i Ruben Östlunds "The square" tillsammans med byråkollegan Martin Sööder. I går vann filmen Guldpalmen i Cannes.


Ämnen i artikeln:

KingReklambyråerDaniel HallbergRuben Östlund

Det blev en efterlängtad Guldpalm för Ruben Östlunds film "The square" under filmfestivalen i Cannes. Första gången en svensk regissör vann prestigepriset sedan 1951, då Alf Sjöberg vann med "Fröken Julie". Julafton för kulturjournalistiken givetvis, men även profiler från Resumés värld får sin plats i solen.

HELGINTERVJU
: Så blev reklamkreatören Instagramstjärna

Kings art director Daniel Hallberg medverkar i filmen som cynisk pr-strateg tillsammans med sin kollega, copywritern Martin Sööder.

– Vi spelar två uppvarvade versioner av oss själva. Ruben Östlund letade efter personer som jobbade på byråer och castade oss under en tre timmar lång improvisation i Roy Anderssons studio på Östermalm. En väldigt speciell situation där vi improviserade fram olika möten. Han ville hitta en äkthet och fånga branschlingo som "differentierad" och "mediebrus".

Pr-strategerna i "The square" kretsar i utkanten kring Claes Bang huvudrollsinnehavare som är vd för Moderna Muséet. Eftersom ingen är intresserad av kultur i Rubens Östlunds framtidsdystopi så måste man få till en snackis. Daniel Hallberg och Martin Sööders rådgivande karaktärer tar fram en viralfilm som blir mycket kontroversiell.

– Våra karaktärer är de typiska kreatörerna, men samtidigt intelligenta på ett obehagligt sätt eftersom de vet exakt vad de ska göra för att få medierna att nappa.

Daniel Hallberg och Martin Sööder var nere i Cannes förra helgen när filmen hade premiär på vad som många bedömer som den bästa sloten under hela festivalen, lördag klockan 22.00. En liten föraning om vad som väntade.

– Det är en kvalitetsmarkör, men samtidigt fanns det inte på kartan att den skulle vinna. Vi pratar 66 år. Det var helt osannolikt.

Den klassiska sportfrågan. Hur känns det att vara med i en film som vinner ett så pass prestigefyllt pris?
– Det var så klart väldigt roligt. Eftersom jag är helt ointresserad av sport har jag aldrig förstått fascinationen av fotboll och hockey. Nu vet jag hur det känns att vinna VM-guld i hockey. Jag är kulturintresserad och det är en lite pirrig känsla i kroppen. Det är kulturhistoria.

Hur utnyttjade ni dagarna i Cannes?
– Det är så klart att man träffade en hel del intressanta människor. Men mestadels handlade det om partaj. Produktionsbolaget hade ett hyrt ett hus och det var bra dagar.

Har du fått blodad tand för skådespeleri?
– Lite så är det faktiskt. Skulle jag bli erbjuden att vara med i en film igen skulle jag absolut vara intresserad. Framförallt har det varit väldigt lärorikt att jobba med Ruben Östlund.

Vad har du lärt dig som du kan ta med dig i ditt vardagliga jobb på byrån?
– Framförallt har inspelningarna varit speciella. Ruben Östlund improviserar alla sina scener. Han har ett eget sätt att jobba i allt han gör; från casting, till manus och regi. Att vara med en vecka där gav många bitar som jag kan ta med mig. Han är så kaxigt prestigelös. Han skickade råmaterial till mig och Martin och bad oss klippa så som vi skulle göra det. Det blev inte exakt den kampanjfilm vi hade föreslagit, men det visar ändå på en annorlunda process. Han är en inspirationskälla.

Filmen har Sverigepremiär den 25 augusti.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.