Reklam
Spelar knarklangare i "Störst av allt" – dyker upp i Kry:s reklamkampanj
Publicerad: 15 april 2019, 11:54
I Netflix-serien "Störst av allt" spelar Suheib Saleh karaktären Dennis som säljer droger på festerna i Djursholm. Samtidigt medverkar skådespelaren i Kry:s reklamkampanj inför pollensäsongen. "Vi säljer inte några produkter, Kry erbjuder digital vård. Det är en stor skillnad.", säger Krys presschef.
Det finns dubbla stolar och så finns det dubbla roller. Suheib Saleh är just nu aktuell som karaktären Dennis i den första svenska Netflix-serien "Störst av allt", baserad på en roman av Malin Persson Giolito. Rollen är en flykting från Uganda som går runt med en så kallad "becknarväska" på hemmafesterna i Djursholm och säljer droger.
Nyligen gick Kry upp med en stor kampanj inför pollensäsongen där skådespelaren bland annat har synts på utomhustavlor och i digitala kanaler.
Kry - Missa inte våren from Bloomy Ideas on Vimeo.
På Twitter kommenterar flera användare sammanträffandet.
"Någon som vill prata om att "Störst av allt"- Sebastians kran Dennis numera jobbar på Kry?", skriver en. En annan användare raljerar över att Netflix-karaktären är ett "vandrande apotek i serien".
Nätläkaren Krys presschef Linda Bengtsson säger att krocken mellan Netflix-serien och kampanjen bara är en slump,
– Han är en av flera personer som medverkar i kampanjen och att han medverkar i Netflix-serie är ingenting som vi har tagit hänsyn till. Det är ett sammanträffande och helt och hållet hans val. Han är skådespelare och har ju flera uppdrag.
I serien spelare han en knarklangare. Hur problematiskt blir det sett till den typ av tjänster ni säljer?
– Vi säljer inte några produkter, Kry erbjuder digital vård. Det är en stor skillnad.
Fast nu är det väl så att det handlar om en omtalad serie som förmodligen ligger top of mind hos mottagaren jämfört med Kry:s kampanj. Kan det inte finnas någon problematik med att han är förknippad med den typen av roll just nu samtidigt som han gör reklam för er produkt?
– Nej, det är i så fall hans problem vilka roller han tackar ja till. Jag förstår var du vill komma, men det är två olika saker. Tv-serien och vår kampanj där vi informerar om att digital vård är ett alternativ för personer som behöver vård för sina pollen-symptom.
Bakom kampanjen står Bloomy Ideas.