Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Spelbolag skickar reklam till spelavstängda – riskerar miljonvite

Publicerad: 26 November 2019, 13:30

Foto: Getty Images

Mr Green och Karl Casino har skickat spelreklam till personer som självmant valt att stänga av sig själva från spel. Nu riskerar spelbolagen miljonvite.


Ämnen i artikeln:

SpelbolagSpelreklamKonsumentombudsmannenMr Green

Konsumentombudsmannen (KO) skriver i ett pressmeddelande att spelbolagen Mr Green och Karl Casino, som båda innehar svenska spellicenser, har skickat spelreklam till användare som registrerat sig själva på Spelpaus. KO förbjuder nu bolagen att fortsätta göra det. Bryter bolagen mot förbudet riskerar de att dömas till vite på två miljoner vardera.

LÄS MER: ”Första domen om spelreklamens måttfullhet – Ninja Casino fälls på alla punkter” 

I spellagen står bland annat att spelare ska skyddas mot överdrivet spelande och spelare ska kunna stänga av sig själva från spel om pengar. KO skriver att spelbolagen är skyldiga att se till att de inte erbjuder spel, eller skickar direktreklam, till de som är avstängda.

– Lagen är mycket tydlig på den här punkten. Tanken är att spelare som vill pausa eller sluta spela helt ska skyddas från direkta uppmaningar att spela och från att få reklam direkt i mobilen eller via mejl, säger Johanna Nyblom, processråd vid KO, i ett pressmeddelande.

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.