Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Spelbolagens reklam når unga, visar rapport

Publicerad: 27 augusti 2021, 08:22

Unibet är en av de största aktörerna på spelmarknaden.

Foto: Skärmdump från reklamfilm

Enligt svensk lag måste spelreklam vara måttfull, och den får inte rikta sig mot unga. Trots att situationen blivit bättre är det långt ifrån godkänt, enligt rapporten.


Ämnen i artikeln:

SpelSpelbolagSpelreklam

Det är Centralförbundet för alkohol och narkotikaupplysning (CAN) och Center för forskning i beroenden, kontroll och styrning (CEACG) vid Helsingfors universitet som ligger bakom rapporten, skriver Västerbottens-Kuriren. Studien är delvis finansierad av Svenska Spel och man har undersökt vilka som nås av spelbolagens inlägg.

Bland annat visar rapporten att:
63 procent av inlägg från spelbolag på Facebook syntes inte för minderåriga. Motsvarande siffra för Instagram var 45 procent, men på Youtube var det bara ett av 295 videoklipp (0,34 procent) som inte var synligt för barn och unga.
Mellan 2017–2020 ökade antalet inlägg som nämnde ansvarsfullt spelande från 1 procent till 35 procent.
Inläggen verkar bli färre. I mars 2017 lades över 2 000 inlägg ut på Twitter, men motsvarande period 2020 var det färre än 500.
Interaktionerna med spelbolagens inlägg blir färre. 88 procent av inläggen hade färre än tio kommentarer, och 95 procent av inläggen hade färre än tio delningar.

– Det har blivit bättre, men det är långt kvar till att kraven är helt uppfyllda, säger Johan Svensson, rapportförfattare hos CAN.

Alicia Price

Reporter

alicia.price@resume.se

Ämnen i artikeln:

SpelSpelbolagSpelreklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News