Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag14.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Spelbolagets kreativa sponsorupplägg kritiseras av ministern

Publicerad: 15 Augusti 2019, 12:10

Foto: Derby County

För att marknadsföra spelbolaget 32Red kommer fotbollsstjärnan Wayne Rooney under säsongen att bära nummer 32 på ryggen. Upplägget kritiseras nu av Englands idrottsminister Nigel Adams som menar att det tänjer på gränserna för vad som är acceptabelt.


Ämnen i artikeln:

SpelreklamReklam

Spelbolagen kritiseras ofta för att vara okreativa i sin marknadsföring. Säga vad man vill, men den kritiken hade inte varit giltig i England. Bolag som Paddy Power har länge varit frontlöpare för den typ av skruvade marknadsföring som många brittiska spelbolag anammat.

Ett bolag som kanske varit lite väl kreativa i sin iver att nå ut till marknaden är 32Bet, huvudsponsor åt fotbollslaget Derby County. Laget har precis gjort klart med superstjärnan Wayne Rooney som kommer ansluta i mitten av säsongen. Då Rooney är en storstjärna och Derby County spelar i den brittiska andradivisionen hade värvningen aldrig varit möjlig om inte 32Bet klivit in och betalat halva stjärnans lön – totalt 90 000 pund i veckan.

I utbyte har spelbolaget krävt att Wayne Rooney ska bära tröjnummer 32, ett nummer som i fotbollssammanhang sällan används.

Tilltaget har möts av hård kritik från flera håll, både från den engelska kyrkan men också flera intresseorganisationer som jobbar mot spelmissbruk. Enligt engelsk lag får fotbollslag inte sälja tröjor med spelbolagssponsorer till barn under 18, något som Derby County och 32Bets upplägg kringår.

Nu får klubben, spelbolaget och spelaren även kritik från politiskt håll i form av Englands idrottsminister Nigel Adams.

– Jag måste säga att jag höjde på ögonbrynen när jag såg nyheten om Wayne Rooney och hans tröjnummer, det verkar som att de hittat ett kryphål i reglerna. Helst skulle jag se att alla klubbar inte bara lyder reglerna utan också verkar efter de mål som sats upp av Spelinspektionen och fotbollsförbundet. Klubbarna måste vara väldigt försiktiga när det kommer till deras kopplingar till spelbolag, säger ministern enligt the Guardian.

Totalt sponsras hälften av de 20 lagen i högstaligan Premier League av spelbolag medan 16 av andradivisionens 24 lag bär spelbolagslogotyper på bröstet.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

SpelreklamReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.