Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Spelbranschens aktörer om regeringens hot

Publicerad: 24 April 2019, 12:19

Gustaf Hoffstedt, vd på spelbranschorganisationen Bos, och Dersim Sylwan, Sverigechef på Kindred Group, är besvikna över att regeringen inte gett den nya spellagstiftningen mer tid.


Ämnen i artikeln:

SpelreklamReklam

Under eftermiddagen kallade civilminister Ardalan Shekarabi (S) till presskonferens där han meddelade att regeringen kommer att tillsätta en utredning gällande utformningen av spelreklamen.

Bland de områden man kommer titta närmre på finns: Särskild måttfullhet liknande lagstiftningen gällande alkoholreklam, begränsning av vissa särskilt aggressiva inslag, skärpta krav gällande information om riskerna med spel, begränsa marknadsföringen gällande spelformer som nätkasinon, begränsa möjligheterna för marknadsföring under exempelvis matchsändningar.

– Situationen med spelreklamen är ohållbar, vi kan inte skydda konsumenterna som det ser ut nu, berättade han under pressträffen. När branschen inte levererade det som krävdes sätter vi nu igång arbetet för att förändra det.

Gustaf Hoffstedt är vd för spelbranschorganisationen Bos och har tidigare riktat kritik mot hur staten behandlar Svenska Spel. Angående de förslag som Ardalan Shekarabi presenterade i dag säger han att man måste vara försiktig när man pekar ut en specifik produktkategori, i det här fallet nätkasinon.

– Vill man göra regelskärpningar ska det slå lika över hela fältet, och då måste det gälla statliga Svenska Spels Triss-, Keno- och Lottosändningar.

Gustaf Hoffstedt vill inte peka ut något av förslagen som varken rimliga eller orimliga. Däremot önskar han att regeringen skulle ha gett den fyra månader gamla lagstiftningen mer tid.

– Fyra månader efter att licenssystemet infördes förändrar man villkoren för de som fått licens. Det gör mig besviken, säger han.

Enligt Gustaf Hoffstedt skulle förslagen som ska utredas, om de går igenom, innebära en konkurrensfördel för olicenserade spelbolag som på grund av att de inte skattar i Sverige kan erbjuda högre vinster.

– Sen noterar jag att man inte alls nämner den dolda Svenska Spel-reklam som sänds i bland annat TV4. I nuläget är exempelvis Trissändningarna inte ens annonsmärkta.

Även Dersim Sylwan, Sverigechef på Kindred Group (bl.a Unibet och Maria Casino) är kritisk mot att regeringen inte tar tag i frågan om Svenska Spel.

– Om ett förbud mot casinoreklam blir verklighet är det ännu mer angeläget att statens egna spelbolag inte kan dra fördel av gemensamt namn och logga med den del som fortsatt verkar under ett monopol. Svenska Spel Sport & Casino måste byta namn, skriver han i ett mejl till Resumé.

Har ni i dagsläget någon lösning för den här typen av scenario – ett förbud mot marknadsföringen för casinoreklam?

– Vi får avvakta resultatet av utredningen men Kindred har alltid arbetat långsiktigt med våra kundrelationer, och har även väldigt högt varumärkeskännedom för samtliga varumärken i portföljen, skriver Dersim Sylwan.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se


Ämnen i artikeln:

SpelreklamReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.