Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Spelet bakom: Så gick det till när F&B såldes

Publicerad: 22 september 2016, 08:26

Foto: Stefan Edetoft/Kamerareportage

I somras fick Sveriges största reklambyrå F&B nya ägare. 33 delägare sålde sina aktier till det amerikanska börsbolaget MDC Partners. Ska Sveriges mest prisbelönta reklambyrå lyckas bli en internationell spelare, eller kommer den bli ännu en i raden som slukas av internationella ägare?


Det Stora konferensrummet i Forsman & Bodenfors orange kontor på Kyrkogatan 48 är packat med folk. De anställda sitter i rader vända mot en whiteboard och småpratar. Men det är inga uppsluppna samtal som förs och inga skratt som hörs. Denna tisdag, veckan efter midsommarhelgen, har de anställda vid Göteborgskontoret fått sällskap av sina kolleger från Stockholm som har flugit ner för att delta i ett utannonserat stormöte. Telefonväxeln är stängd, mobilerna satta på ljudlöst och kontorslandskapet tomt. Det här är ett så viktigt möte att somliga medarbetare har avbrutit semestern och åkt in till jobbet för att vara med. Det ligger en spänd förväntan, för att inte säga nervositet, i luften.

Har byrån de jobbar på gått samman med en konkurrent? Eller ska man tillkännage något slags partnerskap med en utländsk byrå? Ingen vet, men att något stort är på gång har knappast undgått någon av de närmare 300 anställda vid F&B:s fyra kontor i Göteborg och Stockholm.

Vd:n Erik Sollenberg och styrelseordföranden Anna Qvennerstedt har rest ovanligt mycket utomlands och suttit i långa möten med både styrelsen och delägarkretsen de senaste månaderna. Allvarliga miner bakom sammanträdesrummens stängda glasdörrar. Besök av kostymklädda män med tunga portföljer och tjocka pärmar.

När Erik Sollenberg och Anna Qvennerstedt kommer in i rummet blir det tyst. Erik Sollenberg hälsar alla välkomna och börjar prata fritt ut i rummet, han har varken något färdigskrivet manus eller några nedtecknade stolpar. De senaste tre dygnen har varit minst sagt intensiva för Forsman &Bodenfors vd och delägare­. Tre dagar tidigare, på söndagen, har han flugit från Göteborg till New York via Köpenhamn.

Hela måndagen har han tillbringat på ett kontor vid Fifth Avenue och gått igenom långa rader av avtal. Natten mellan måndag och tisdag har han flugit tillbaka till Köpenhamn och Göteborg, satt sig i en taxi hem till bostaden i Änggården för en snabb dusch. Sedan raka vägen in till kontoret där personalen sitter och väntar.

– Kära vänner och kolleger. Vi har kallat er till det här mötet i dag för att berätta att Forsman & Bodenfors har fått nya ägare. Vi kommer att gå samman med det amerikanska bolaget MDC Partners, säger Erik Sollenberg.

De flesta sitter tysta, några mumlar medan andra börjar ställa frågor. Vad händer nu? Ska byrån omorganiseras? Ska alla börja rapportera till ett huvudkontor i New York? Erik Sollenberg och Anna Qvennerstedt har svar på det mesta. Efter en dryg timme är mötet över och de anställda går tillbaka till sina platser.

– Där och då tyckte jag att medarbetarnas reaktion var svårbedömd. Det här är en stor sak, den största förändringen i Forsman & Bodenfors historia, säger Anna Qvennerstedt.

Affären är i hamn, men den svåraste uppgiften är bara påbörjad, nämligen att informera och diskutera med personalen. Förklara att det inte är slutet på en era utan början på något nytt, att den främsta drivkraften bakom affären inte är ekonomisk utan organisatorisk. Att samgåendet med MDC är Forsman & Bodenfors språngbräda ut på den internationella marknaden, till de stora kunderna och globala uppdragen. Att den nya ägaren har lovat att inte lägga sig i den unika företagskulturen och detaljstyra verksamheten.

– Vi ska bevara det som är unikt med det här före­taget och ta det ut utanför Sveriges gränser. Vårt arbetssätt och vår icke-hierarkiska organisation är efterfrågad internationellt, säger Anna Qvennerstedt.

Erik Sollenberg, Anna Qvennerstedt har argumenten färdiga och vet hur de ska uttrycka sig, men de har inte kunnat styra över tidsaspekten. Upplägget att tillkännage den mest avgörande förändringen i den trettioåriga byråns historia precis före semestrarna är långt ifrån lyckat.

Men Erik Sollenberg och Anna Qvennerstedt har inte haft något val. Under tio månader har de förhandlat och till slut nått en uppgörelse med ett amerikanskt börsnoterat företag och då gäller helt andra spelregler än vad de är vana vid.

Informationen som tillkännages under stormötet på Kyrkogatan kan vara kurspåverkande och om den sipprar ut i medierna innan den har tillkännagivits till aktiemarknaden riskerar man att få den amerikanska finansinspektionen SEC på sig. På samma sätt riskerar de anställda på Forsman & Bodenfors att hamna i en skur av rykten och spekulationer när de läser om nyheten på nätet innan de har informerats av företagsledningen.

Det är ett race mot klockan.

Vill du läsa fortsättningen?

Vad var MDC intresserade av och varför granskas dem av den amerikanska finansinspektionen? Det och mycket mer kan du läsa om i den längre versionen av den här artikeln som publicerades i Resumés papperstidning nummer 37-38.

Har du ingen prenumeration? Det ordnar du här!

Björn Wallenberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.