Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Spelet som ska få barn att borsta tänderna

Publicerad: 22 Maj 2018, 07:34

På uppdrag av Folktandvården har de Karlstadbaserade byråerna Sticky Beat och Bulldozer tagit fram dataspelet "Rocka munnen".


Ämnen i artikeln:

BulldozerReklamSticky Beat

Nyligen visade en undersökning utförd av Folktandvården att antalet yngre skolbarn med karies ökade oroväckande mycket.

Nu presenterar man ett första led i arbetet att försöka vända trenden. Folktandvården har vänt sig till den digitala innovationsbyrån Sticky Beat och reklambyrån Bulldozer som i tätt samarbete tagit fram ett nytt koncept samt ett nytt dataspel, Rocka munnen, som ska skänka glädje till tandborstningen.

Spelet bygger på tandborstningens gyllene tumregel – två minuter, två gånger om dagen och kombinerar det med en "musikalisk tandborstar-timer".

– Barn vet redan att man ska borsta tänderna, men Rocka munnen ska få dem att vilja borsta tänderna och det är en enorm förflyttning. Med hjälp av spel och gamification kan vi ta fasta på befintliga rutiner och sedan föra in dem i en digital miljö som barnen bemästrar. Spel är en fantastisk dörröppnare till människors tankar, känslor och önskemål och en stark kraft som kan påverka beteenden, säger Andreas Stjärnhem, creative director på Sticky Beat.

Kommunikationen kommer att ske i både fysiska och digitala kanaler, och för första gången har Folktandvården valt en app som kommunikationskanal.

– I våra telefoner finns många appar som inspirerar och hjälper oss i vardagen. Det känns självklart att Folktandvården ska finnas med där och peppa både små och stora att ta hand om tänderna, säger Pontus Rolandsson, projektledare på Bulldozer kommunikationsbyrå.

Satsningen är nationell.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

BulldozerReklamSticky Beat

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.