Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Spelfilm får inte ges som gåva vid vinförsäljning

Publicerad: 14 maj 2008, 09:11

Konsumentombudsmannen, KO, har förbjudit Bibendum att marknadsföra alkoholdryck med hjälp av en spelfilm. Bryter de mot förbudet riskerar de ett vite på 200 000 kronor.


Alkoholreklam ska enligt KO vara saklig och informativ och ge relevant information utan att spela på känslor eller stämningar. Reklamen ska också vara återhållsam, relevant och balanserad.

I det aktuella fallet,  där Bibendum sålt vin med en dvd-film som present , anser KO att det saknas både saklig och relevant produktinformation.
”Förmånserbjudandet uppmanar till bruk av alkohol och åtgärden strider därigenom mot kravet på särskild måttfullhet”.

Bibendum försvarade tilltaget med att det i svensk lagstiftning inte finns något förbud mot kombinationserbjudanden och att åtgärden bör ses som ringa på grund av det låga värdet på filmen. KO svarade med att värdet på filmen inte spelar någon roll för deras bedömning.

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.