Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Spelreklamen är ifrågasatt och omdebatterad – då går Spelinspektionen ut i kampanj

Publicerad: 17 December 2019, 08:30

Med en minimal kampanjbudget ska Spelinspektionen informera allmänheten om att de finns.


Ämnen i artikeln:

SpelinspektionenSpelreklam

Vid årsskiftet 2018/2019 trädde den nya spellagstiftningen i kraft, en lagstiftning som påverkar hur spelbolag får marknadsföra sig själva. Branschens parter har dock varit oense kring vad flera formuleringar i den nya lagstiftningen innebär, något som lett till att Spelinspektionen fått ta stor plats i medierna. Myndigheten är den som ser över tillstånden inom ramen för det nya systemet. Spelinspektionen hette tidigare Lotteriinspektionen.

Nu väljer Spelinspektionen att gå ut i kampanj med syfte att öka kännedomen om myndigheten och lagstiftning kring spel.

– Genom att berätta att Spelinspektionen finns, vad vi gör och framför allt varför, hoppas vi kunna göra marknaden tryggare för alla som spelar. Licensen är en trygghetsstämpel. Det är Spelinspektionen som utfärdar licenserna och ansvarar för att syna bolagen som har licens för att säkerställa att de lever upp till det svenska regelverket. Vi vill att de som spelar ska känna till vad som gäller, så att de kan välja bolag med svensk licens, säger Anders Sims, kommunikationschef på Spelinspektionen.

Kampanjen kommer gå brett i hela Sverige i december/januari och synas i utomhus, print och digitala kanaler.

– Kampanjbudgeten är på 2,5 miljoner kronor, vilket är förhållandevis lite jämfört med spelbolagens reklaminvesteringar. Men kampanjen går under mellandagarna då priset är betydligt lägre än vanligt. För att sätta Spelinspektionen på kartan och tydliggöra myndighetens uppgift och funktion måste vi därför vara så smarta som möjligt med vår budget, säger Git Wallander, strateg på Blomquist Communication, som är ny upphandlad byrå för Spelinspektionen sedan oktober i år.

Arbetsgrupp

Blomquist Communication:

AD, Anders Wiström

Copy, Amanda Frykberg

Produktionsledning, Malin Johansson

Strategi och projektledning, Git Wallander

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

SpelinspektionenSpelreklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.