Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag05.12.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Spelreklamen ska begränsas mer – ministern kritiseras av branschen

Publicerad: 3 Januari 2020, 08:56

I år kommer socialförsäkringsminister Ardalan Shekarabi (S) lägga fram ett nytt lagförslag som innebär ytterligare begränsningar av spelreklamen. Utspelet kritiseras av branschorganisationerna som anser att en lagskärpning hotar licenssystemet.


Ämnen i artikeln:

Ardalan ShekarabiSpelreklam

Under fjolåret gjorde frågan om spelreklamen Ardalan Shekarabi (S) till en av regeringens mest synliga statsråd. Bara någon månad efter omregleringen av spelmarknaden gav han som civilminister spelbranschen i uppdrag att ta fram en handlingsplan för att minska aggressiviteten och frekvensen i spelreklamen. Ministern var dock inte nöjd med de åtgärder som presenterades, och i april tillsattes en utredning om att reglera spelreklamen.

Sedan dess har Ardalan Shekarabi, som utsågs till socialförsäkringsminister under hösten 2019 men behållit sitt ansvar för spelfrågan, vid flera tillfällen uttryckt han ser positivt på hur spelreklamen har utvecklats, inte minst den minskade mängden. I en intervju med TT lovar han dock att lagstiftningen nu kommer att skärpas ytterligare.

– Jag är nöjd på det stora hela, men det finns fortsatt ett område där vi kommer att behöva lägga stora delar av vår energi under de kommande månaderna, och det är spelreklamen. Där ser vi att vi har återtagit kontrollen, men vi måste skärpa lagen för att få bort den aggressiva spelreklamen, speciellt när det gäller de farliga spelformerna där jag framför allt tänker på nätkasinon. Nästa år kommer vi att få förslag på vårt bord om hur detta ska göras, säger ministern till TT.

– Vi kommer följa rättsutvecklingen, och verka för att upprätthålla svensk lag. Spelinspektionen har agerat och fattat beslut mot bonusar. Jag har även kommunicerat till bolagen att de inte behöver utmana lagstiftningen, bara för att de gör bedömningen att den är otydlig i en viss situation. Det finns bolag som valt att utmana lagstiftningen, och de kommer inte att vara framgångsrika. Vi kommer att skärpa lagen om så behövs.

För några dagar sedan rapporterade SVT att 384 anmälningar kommit in till Konsumentverket mot spelbolag som gör reklam till personer som registrerat sig på spelpaus.se för att minska sitt spelande under perioden april-oktober 2019. Trenden är att anmälningarna minskar, då det under årets första tre månader kom in drygt 400 anmälningar. Hittills har drygt 46 000 svenskar har registrerat sig på spelpaus.se, som möjliggör ett skydd för konsumenter som inte vill ta del av bolagens marknadsföring.

I intervjun med TT säger Ardalan Shekarabi också omregleringen har varit en ”framgångssaga” när det kommer till kanalisering (att få konsumenter att använda spelbolag inom licenssystemet). Ett uttalande som möter kritik från Gustav Hoffstedt, Generalsekreterare i BOS (Branschföreningen för Onlinespel) som anser att utspelet bottnar i okunskap. Han framhåller att spelarna i dagsläget flyr till den svarta spelmarknaden.

– Det är enbart ministern som tror på detta; att kanaliseringen har varit en framgång. Alla andra har tagit till sig det alarmerande budskapet från hans egen expertmyndighet Spelinspektionen. Myndigheten pekar på att kanaliseringen under 2019 sjönk till en nivå som understiger regeringens kanaliseringsmål om 90 procent, och att kanaliseringen är fortsatt avtagande. Licenssystemet läcker som ett såll, säger Gustaf Hoffstedt till Resumé och fortsätter:

– Särskilt låg kanalisering har onlinekasino. Ett olicensierat spel på den gråa eller svarta spelmarknaden är aldrig längre bort än ett knapptryck på telefonen eller datorn. Att i det läget hindra de licensierade onlinekasinobolagen från att marknadsföra sig skulle troligen i praktiken innebära slutet för det svenska licenssystemet. Inte för att de licensierade bolagen skulle bryta några lagar, utan för att spelkonsumenterna i en accelererande utveckling lämnar licenssystemet.

Även Jenny Nilzon, vd för Spelbranschens riksorganisation SPER ifrågasätter hur väl lincenssytemet egentligen fungerar och anser att detta bör ha högre prioritet än att skärpa lagstiftningen för spelmarknadsföringen.

– Branschen samarbetar för att dämpa reklamen och vi ser idag en stort skillnad jämfört med för ett år sedan, både i volym och innehåll. Ska lagen stramas åt ytterligare är det viktigt att ställa det mot kanaliseringen, det vill säga att kunderna inte söker sig till olicensierade spelbolag. Vi ser tyvärr att den tendensen ökar, vilket är ett allvarligare problem än att spelreklamen är irriterande

Jenny Nilzon understryker att utvecklingen på spelmarknaden varit positiv.

-Spers fokus är att ingen ska få problem av sitt spelande. Vi som bransch får inte ducka för problemen och det finns fortfarande aktörer som behöver skärpa sitt arbete med att skydda spelarna. Det är däremot viktigt att belysa att läget är bättre nu än på många år och branschens självreglering, parallellt med nya lagen, skapar en hållbarare utveckling. Det ser vi redan i dag, även om det inte lyfts fram i debatten.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Ardalan ShekarabiSpelreklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.