Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Spenat hjälper Idre med svårsålda veckor

Publicerad: 4 november 2008, 13:12

Veckorna direkt efter nyår är generellt svårsålda veckor för de svenska skidanläggningarna. Nu hoppas Idre Fjäll att en reklamkampanj i radio ska vända trenden.


Foto från Idre Fjäll.

Idre Fjäll är för de smarta. Med det konceptet vill reklambyrån Spenat få fart på bokningarna i Idre Fjäll veckorna efter nyår.
– Vecka 2-4 är så kallade lågprisveckor då anläggningarna i de svenska fjällen bland annat har reducerade priser på boende. Vi visar att man är smart och sparar massor av pengar om man väljer att åka under den perioden, säger Niclas Fors, art director på Spenat.

Idre Fjäll började samarbeta med Spenat förra året. Då hade de haft Norkay som byrå i 15 år. Målet med bytet av reklambyrå var bland annat att bli en tydligare familjeanläggning med stark barnprofil samt att visa upp att anläggningen har åretruntverksamhet. Till hösten 2007 kom första kampanjen. Då, liksom nu, var radio en ny del i mediebudgeten.

– Idre Fjäll har tidigare gått mest i print och med utbudsannonser. Vi har gjort en lite annorlunda fördelning där radio och webb fått en del av kakan. Istället för att bara köra pluggar som alla andra så visar vi genom ett samtal mellan en pappa och hans dotter hur smart man är om man väljer att åka den här perioden, säger Niclas Fors.

Radiospoten är producerad i samarbete med Flickorna Larsson. Den går i Radio Rix i hela Mellansverige under fyra veckor. Kampanjen backas även upp av utbudsannonser.

Lyssna på Idres radioreklam

Idre Fjäll

Byrå: Spenat
Arbetsgrupp: Niclas Fors art director, Åsa Jernfält Widlund copywriter, Per N Lekemark projektledare, Pernilla Ellström produktionsledare

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.