Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Spendrups bär-bluff

Publicerad: 11 Mars 2009, 12:11

Spendrups lurar konsumenterna att tro att deras mineralvatten innehåller bär och frukter. Det menar KO som nu kräver Spendrups på en förklaring. (Uppdaterad)


Ämnen i artikeln:

Loka

En av texterna som KO nu kritiserar

Enligt Konsumentverket är reklamen för Spendrups mineralvatten vilseledande. KO menar att konsumenterna luras att tro att vattnet innehåller bär och frukter i en sådan utsträckning att det ger hälsobringande egenskapar när vattnet egentligen bara innehåller aromer.

I en kommentar skriver KO.
”Detta innebär att vattnet vare sig innehåller fruktsaft eller de vitaminer, antioxidanter eller omega-3 som omnämns vid respektive smak. Den framställning som görs för att marknadsföra vattnet är enligt Konsumentverket/KO vilseledande då den för en genomsnittlig konsument ger intryck av motsatsen.”

Spendrups har till den 27 mars på sig att yttra sig i ärendet men har redan nu valt att ta bort texten från hemsidan.
– Vi bluffar inte. Det vi är anmälda för att en textrad på hemsidan. Vårt syfte med texten var att informera om vad till exempel havtorn är. Men texten har misstolkats. Det var aldrig vår intention att säga att det fanns havtorn i produkten. Det fanns aldrig någon illvilja i det här och aldrig någon vilja att bluffa. Det handlar om gott uppsåt som landade fel, säger Helena Augustson, marknadschef läsk, vatten, juice på Spendrups.

Linda Fagerlind


Ämnen i artikeln:

Loka

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.