Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Spike Lee spår slutet för proffsreklam

Publicerad: 25 juni 2009, 15:33

– Vi kommer snart till en tid där vi kan se att det är unga människor på gatorna som gör reklamfilmerna. Det säger Spike Lee, som talade vid prisutdelningen av Mofilms reklamfilmstävling för unga människor.


Spike Lee. Foto: Ulrika Fjällborg.

Tävlingen Mofilm user-generated content gick ut på att få människor runt om i världen att producera sin egen reklamfilm för tolv varumärken som deltog i projektet, bland annat Nokia, At&t Kodak, Doritos, Visa, Unilever. Varumärkena fick lägga upp en brief på tävlingssajten som laddades ner av de som ville tävla. 14 000 briefer laddades ner och folk från 123 länder tävlade. Varje varumärke valde ut sin vinnare som skickades till en jury som utsåg en vinnare.

Den berömde regissören Spike Lee satt med i juryn och pratade även om sin syn på användargenerad reklam med hjälp av ny teknik.

– Jag tycker det är underbart. Det finns en massa talang här i världen som får möjlighet att komma till uttryck, säger han.

Han tycker att kvaliteten på de tolv bidrag han sett är ”fantastisk”.
– Det finns en enorm kreativitet i världen och människor letar efter plattformar att uttrycka sin kreativitet.

Han rätar på ryggen där han sitter vid podiet tillsammans med Mofilms och Nokias representanter och lyfter armen i en profetisk gest.
– Det kommer snart en tid när det är vanligt folk ute på gatorna som gör reklamfilmerna. Skriv ner det! Att den 25 juni i nådens år 2009 sa Spike Lee att detta skulle hända. Det finns unga människor som snart spelar in rekamfilm med sina….
– Du kallar det inte ens telefoner längre. Vad säger ni?… Apparater, säger han till Nokias Fiona Bosman.

Spike Lee poängterar att allt egentligen handlar om berättande.
– Många av dagens stora filmare har börjat i reklamfilmssammanhang eller musikvideos. Berättandet är grunden för allt.

Vad är den stora nyttan i ditt jobb med internet?
– Personligen tycker jag attt det är tillgången på information. Information är makt.

Gör den nya tekniken filmskolor till ett förlegat fenomen?

– Nej. Men den nya tekniken ger fler människor möjligheter.

Vilket råd vill du ge företag med små reklambudgetar?

– Bra fråga… varför skulle reklamindustrin vara annorlunda än den övriga industrin? Vem hade trott att GM skulle bli bankrutt? Folk är panka och för att överleva måste man vända det negativa till något positivt. Kanske ska man inte hyra in till exempel mig som kostar mycket pengar utan istället ge en ung och hungrig kille en chans.
– Så. Nu har jag precis pratat mig arbetslös, men så är det, säger han och skrattar.

Hiroki Ono tar emot pris av Spike Lee. Foto: Ulrika Fjällborg.

Vinnaren i tävlingen blev 23-årige Hiroko Ono, som jobbar som koordinator på ett filmproduktionsbolag i Yokohama, Japan. Hans film var för Nokia har har titeln ”Feel  the Globe”.

– Jag kan fortfarande inte tro att det är sant. Jag är glad, lycklig! utbrister han.
– Jag kan fortfarande inte fatta att jag har mött Spike Lee.

Priset i tävlingen är 12 000 dollar samt att filmen kommer att visas i Nokias telefoner och en möjlighet att delta i Spike Lees nästa projekt.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.