Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

"Spöklikt bra komplement"

Publicerad: 24 november 2010, 15:22

Planerna på sammanslagningen mellan Grey och Ogilvy styrs från de lokala byråerna i Sverige. Det är en mycket ovanlig satsning i nätverksvärlden. –   Helt unikt, hävdar Björn Ståhl, cd på Ogilvy.


Ämnen i artikeln:

GreyOgillvy

truefalse

De ligger bakom sammanslagningen. Foto: Björn Elgstrand.

Både Greynätverket och Ogilvynätverket ägs av WPP. Trots det är det kontroversiellt att slå ihop två byråer i olika undernätverk. I WPP är alla byrånätverken helt autonoma kärl även om sir Martin Sorell givetvis har sista ordet i alla beslut.

Idén till den svenska sammanslagningen kom ursprungligen från Håkan Karlsvärd, tf vd på Ogilvy, och Sten Andersen, vd på Grey, när de träffades på ett WPP-vd-möte i slutet av sommaren.

– Vi upptäckte att vi kompletterar varandra nästan spöklikt bra. Så hade vi ett ledningsgruppsmöte för att presentera idén – efter en kvart var vi överens om att gå vidare, säger Sten Andersen.

Båda ser stora fördelar i att de kompletterar varandra med kompetenser som den enskilda byrån inte besitter själv. Ogilvy kommer med sin kreativa spets och sitt crm-erbjudande. Grey adderar strategisk digital kompetens och event.

– Detta är en offensiv satsning för att skapa ett riktigt starkt erbjudande, säger Björn Ståhl.

– I Sverige är reklambyråkonkurrensen bra. Men nu får vi bra människor på alla discipliner, säger Andersen.

Den nya byrån blir runt 70 man stark och har ännu inget­ namn. Men det blir inte Ogilvy/Grey eller Grey/Ogilvy. På dörren ska båda nätverksnamnen stå under det egna lokala namnet.

Med denna sammanslagning tar Grey och Ogilvy upp kampen med byråer som McCann, Lowe Brindfors, F&B och DDB.

Byrån ska styras av en ”inre ledningsgrupp” som består av Sten Andersen, Björn Ståhl  och Håkan Karlsvärd. När man slår samman enheter brukar det bli fördubblingar på en del poster. Uppsägningar­ är dock inte fokus just nu.

– Vi ska prata med alla medarbetare – alla kanske inte ens vill vara med, säger Sten Andersen.

– Vi vill skapa ett starkt erbjudande som ska växa. En byrå där alla jobbar tillsammans, säger Björn Ståhl.

I september tog de den ­första kontakten med sina ­internationella chefer:

– När vi presenterade idén blev de lite överraskade, men efter vår presentation tyckte de att det kunde bli riktigt vasst, säger Sten Andersen.

Under hösten har frågan vandrat upp till Martin Sorells skrivbord och ner igen. Först i förra veckan fick de slutligt klartecken om att gå vidare.

– Det är två byråer med förnuftiga erbjudanden som nu blir en starkare byrå tillsammaans, säger Carl-Erik Kjaersgård, vd för Grey Nordic som blir ny styrelseordförande.

I går presenterades planerna­ för personalen. Nu återstår diskussioner med anställda och fackföreningar samt kundsamtal. Processen med att skapa en ny byrå är i gång. Efter årsskiftet ska de presentera sitt nya namn.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

GreyOgillvy

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.