Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Spökreklamen som skrämmer engelsmännen

Publicerad: 12 oktober 2011, 06:09

I förra veckan lanserade Engelska mobiltelefonförsäljaren Phones 4U en ny reklamfilm som nästan skrämt livet av engelsmännen. Nu blir kanske reklamfilmen stoppad.


</div><p>En kvinna nere i ett garage jagas av ett barnspöke som hävdar att kvinnan blir jagad av att missa någon av Phoens 4Us erbjudande.</p><p>Filmen började visas på engelsk tv, efter halv åtta på kvällen, i förra veckan och redan har reklammyndigheten Advertising Standards Authority fått in 185 klagomål som menar att filmen är för läskig för barn – och vuxna.</p><p><b>Caspar Nelson</b>, chef på Phones 4U är <a href="http://www.marketingweek.co.uk/ sectors/telecoms-and-it/phones-4u-faces-ad-ban-for-%E2%80%9Cscary%E2%80%9D- campaign/3030666.article" target="_blank">inte bekymrad</a>.<br />– Reklam som får genomslag kommer alltid att skapa debatt, säger han och påpekar att fler än positivt än negativt inställda till filmen.<br />– Det bra är att reaktionen från vår viktiga målgrupp är överväldigande positiv så vi är hitills glada över reaktionerna.</p><p>Så sent som i september stoppade Advertising Standards Authority <a href="http:// www.marketingweek.co.uk/sectors/telecoms-and-it/phones4u-%22mocking%22- jesus-christ-ads-banned/3029874.article" target="_blank">reklam</a> från Phones 4U där en Jesusfigur gjorde tummen upp för ett av företagets erbjudande. Myndigheten menade att reklamen inte<br />visade tillräcklig respekt mot troende kristna.<br /> </p>

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.