Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

"Spola Kröken" – slumpen bakom kampanjen som blev en långkörare

Publicerad: 11 September 2019, 11:45

1971-1988 var Spola Kröken ett budskap som spreds på olika håll i Sverige.

Foto: Systembolaget

I senaste kampanjen hänvisar Oatly till en klassisk informationssatsning som skulle få svenskarna att dricka med måtta och förnuft. Resumé berättar historien om ett koncept som rullade i 17 år.


Ämnen i artikeln:

SystembolagetReklam

Supandet på svenska idrottsarenor var vida omtalat sedan krigslutet. Det dröjde fram till 1971 innan Systembolagets dåvarande marknadsdirektör ta fram en slogan för att minska supandet i idrottsrörelsen, men också inom Försvarsmakten och den svenska musikbranshcen. Han hade "Nobba nubben" som projektnamn, men han tyckte det lät lite väl fast i sin form.

LÄS MER: "Oatly uppmanar folk att 'spola mjölken' tillsammans med Kjell Bergqvist"

Enligt historieskrivningen var det hans 16-årige son Björn som under en derbymatch i fotboll på Råsunda knäckte idén om "Spola kröken".

Kampanjen lanserades med budskapet: "Spola kröken – man dricker litet mindre och mår mycket bättre". Innan sloganen fick genomslag och blev ett begrepp som står sig än i dag blev kampanjen omskriven i ett bråk då hockeyförbundet vägrade låta AIK spela med reklam för kampanjen på tröjorna. Ett tidstecken för en epok där gränsen mellan idrott och kommersiella uttryck var strikt i Sverige. Med tiden började kampanjen exponeras på flera allsvenska lags matchställ.

Kampanjen marknadsfördes under 1970-talet med ett antal filmer för bioduken med Janne "Loffe" Karlsson (se filmerna här) Från och med 1977 började "Spola Kröken" synas på Systembolagets platskassar. Men desto mer synonymt blev "Spola Kröken" genom profilkläder. Kampanjen distribuerades genom t-shirts och mössor, ofta i gul färg. Än i dag kan hardcore-Spola Kröken fans köpa merchandise med den ikoniska loggan.

Det dröjde bara några år innan undersökningar visade att nio av tio svenskar hade nåtts av "Spola Kröken". Andra kändisar som medverkade under åren var Ingemar Stenmark, Linda Haglund, Ronnie Peterson och Cornelis Vreeswijk. Kändisreklamen fick också kritik och vissa hävdade att kampanjens budskap var luddigt. Under årens lopp kunde man se en och annan ironisk drinkare gå ut på en barrunda iklädd "Spola Kröken"-tröja.

1988 "spolades Spola kröken och ersattes av det inte lika minnesvärda budskapet "Nej tack, jag idrottar". Brytningen med konceptet påannonserades så här fyndigt av fotbollsspelarna Martin Dahlin och Ulrica Oderval.

Under 1990- och 2000-talet kom kampanjen att ersattas av andra informationsinitiativ som Alkoholkommittén och IQ. Men arvet från "Spola Kröken" hänger alltjämt kvar. Det har vi inte bara sett i Oatlys aktuella kampanj "Spola mjölken" som förutom den grafiska profilen och budskapet tydligt leker med en 1970-talsestetik inte minst i filmen med Kjell Bergqvist. När Stockholm Design Lab arbetade fram logotypen för Spritmuseum på Djurgården i Stockholm tog man utgångspunkt i "Spola Kröken" och typsnittet Futura Condensed Bold.

I samband med att den socialdemokratiska regeringen Persson introducerade IQ-initiativet som var en satsning i miljardklassen i början av 2000-talet sade ministern Morgan Johansson följande:

– Kampanjen 'Spola Kröken', som satte i gång efter att alkoholkonsumtionen ökat i början av 1970-talet, hade stor betydelse.

Källor: Cap & Design, Systembolaget, Di, SvD och Aftonbladet.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Ämnen i artikeln:

SystembolagetReklam

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.