Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sponsorkris för Guldägget

Publicerad: 12 november 2009, 09:40

Enligt uppgift till Resumé befinner sig vd:n för Sveriges Kommunikationsbyråer, Björn Rietz, i ordentligt blåsväder. Efter att med nöd och näppe ha klarat flera förtroende­omröstningar visar det sig att försäljningen till Guldägget och andra sponsordelar har avstannat.


truefalse

Guldäggsgala i Konserthuset i våras. Det var glada miner och fina kreationer när 1 500 gäster minglade med pristagarna. Nu hotar bistrare tider för reklamtävlingen, sponsorerna sviker och Sveriges Kommunikationsbyråers ekonomi är hårt pressad. (Foto: Carina Jäderström)

Björn Rietz. (Foto: Sören Andersson)

– Jag kan garantera att resultatet som presenteras vid årsstämman i maj nästa år blir en fullständig katastrof. Detta då sponsordelen under Björn Rietz vd-skap fullständigt har havererat. Visserligen finns intäkter från tidigare års Guldägg kvar i kassakistan, men det finns inga stora reserver att ta av, säger en källa till Resumé.

Förutom Microsoft och Dagens Industri, som har fleråriga sponsoravtal kring Guldägget, samt Posten lyser sponsorerna för Guldägget, i alla fall än så länge, med sin frånvaro.

Vad som ytterligare komp­licerar det hela är att Björn Rietz, enligt flera av varand­ra oberoende källor, har ett guldkantat avtal. Förutom en månadslön på i runda slängar 130 000 kronor har han förmånliga avgångsvillkor och uppemot 18 månaders uppsägningstid.
– Sveriges Kommunikationsbyråer har inte råd med sådana löner och villkor. Inte minst med tanke på att försäljningen så gott som har upphört, uppger en källa till Resumé.

Snart efter att Björn Rietz tillträdde som ny vd i mars föll han i onåd hos styrelsen. Men då han redan hade träffat sitt avtal blev det för dyrt för styrelsen att lyfta bort honom.

Lönen för de två tidigare vd:arna har varit betydligt lägre. Enligt uppgift hade Pia Grahn Brikell, numera vd för Storåkers, cirka 70 000– 80 000 kronor i månadslön samt sex månaders ömsesidig uppsägningstid. Vd:n dessförinnan, Anna Serner, numera vd för Tidningsutgivarna, låg på cirka 60 000– 65 000 kronor per månad och en uppsägningstid kring ett halvår.

Det är heller inte populärt att Björn Rietz åker till Australien under perioden december–januari, vilken enligt uppgift är den mest intensiva för Sveriges Kommunikationsbyråer. Dels ska medlemskap förnyas, dels går arbetet kring Guldägget in i ett alltmer intensivt skede.

Kring just sponsorbiten underlättas inte situationen av att projektledaren för Guldägget, Digge Zetterberg, är föräldraledig samt att marknadschefen Bon-Hee Nilsson försvann  juli i år.

Styrelsen har även haft flera förtroendeomröstningar där Björn Rietz ska ha klarat sig med nöd och näppe. I samband med ett styrelsemöte i höst uppges man ha satt en tydlig plan för Björn Rietz och denna förväntas han hålla sig till. Detta innebär bland annat att Björn Rietz måste stämma av ekonomiska beslut med styrelsen innan dessa genomförs.

Locket på om lön och anställningsvillkor

Från och med december räknar Björn Rietz med att presentera en rad sponsorer till Guldägget. Löner och andra avtalsvillkor vill varken vd eller styrelseordförande kommentera.

Björn Rietz menar att Sveriges Kommunikationsbyråer bedriver ett intensivt arbete kring sponsringen av Guldägget:

Förutom ett antal gamla avtal som rullar räknar han med att det stora utfallet kommer i december och framåt. Enligt honom är redan ett antal sponsorer klara, men han vill inte gå ut med dessa förrän slutgiltiga avtal har tecknats.

Han räknar också med att året efter, 2011, blir ett riktigt lyft. Detta eftersom Guldägget har 50-årsjubileum då.

Björn Rietz vill inte kommentera uppgifter om lön eller övriga villkor, utan hänvisar till styrelseordförande Elisabeth Ström.
– Vilken lön vd:n har är en sak mellan honom och styrelsen, säger hon.

Men ni är en medlemsorganisation. Har inte medlemmarna rätt att få veta.
– Det är inte ett klassiskt förtroendeuppdrag. Det är styrelsen som har valt vd och inte medlemmarna. Följaktligen är det styrelsen som bestämmer ersättningsnivån. Ersättningen redovisas för medlemmarna på årsmötet och framgår också av vår årsredovisning, säger Elisabeth Ström.

Björn Rietz bekräftar uppgifterna att han måste stämma av ekonomiska beslut. Inom de av styrelsen bestämda budgetramarna har han frihet, men kan alltså inte ensam attestera höga fakturor.
– Det är en ganska vanlig försiktighetsåtgärd som jag är bekväm med, säger Björn Rietz.

Angående uppgifterna om att styrelsen vid ett flertal tillfällen har haft en förtroende­omröstning hänvisar han återigen till Elisabeth Ström.

Björn Rietz bekräftar att han är tjänstledig för att resa till Australien i tre veckor, men hävdar att man redan ska ha hunnit förnya medlemsavtalen då:
– Att jag skulle resa till ­Australien var något som jag var tydlig med redan då jag gick in som vd. Och den mest intensiva perioden för oss pågår snarare från trettonhelgen till slutet av april.

Du har inte någon större erfarenhet av vd-skap. Hur hanterar du detta?

– Jag tror att man väljer vd utefter vad situationen kräver, säger Björn Rietz.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.