Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sponsorn Åbros överraskning till AIK:s guldvinnare

Publicerad: 19 november 2018, 14:14

När AIK förra helgen tog hem SM-guldet i fotboll passade lagets huvudsponsor Åbro på att ge guldhjältarna en rejäl överaskning när spelarna efter prisceremonin återvände till omklädningsrummet.


Ämnen i artikeln:

ReklamAIKÅbro

Efter 23 år som huvudsponsor skalade Åbro inför årets allsvenska säsong ned sitt engagemang i föreningen. Anledningen till att Åbro valde att bryta var att det konkurrerande varumärket Carlsberg äger serveringsrättigheterna på AIK:s hemmaarena Friends, varför det blev svårt för Åbro att aktivera sitt sponsorskap.

Åbro har dock fortsatt att sponsra AIK, om än i lägre utsträckning, och när laget förra veckan tog hem SM-guldet i fotboll passade de på att bjuda spelarna på en överraskningsfest.

AIK bärgade guldet i Kalmar och när spelarna var ute på plan för att ta emot Lennart Johanssons pokal passade Åbro på att omvandla omklädningsrummet till en svartklubb, inklusive dj-bås och bar.

– Åbro Bryggeri har sponsrat AIK Fotboll sedan 1994. Det här var det tredje SM-guldet vi upplevde tillsammans med AIK och då ville vi att laget skulle få fira det med stil, säger Niklas Nestlander, sponsorchef på Åbro Bryggeri.

Extra kuriosa är att Kalmars bortaomklädningsrum sedan länge är känt för att vara "ogästvänligt". Omklädningsrummet uppfyller med nöd och näppe minimumkraven gällande storlek och är dessutom målat i rosa för att motståndarspelarna ska bli lugna snarare än eggade inför matchen.

– Omklädningsrummet på Guldfågeln är, för att uttrycka sig diplomatiskt, inte bäst i Sverige. Vi är glada att Åbro gav spelarna och ledarna den här överraskningen. Det blev grädden på moset, säger Stefan Jonasson, kommersiell chef i AIK Fotboll.

– Vi har planerat för alla möjliga scenarios och kunde vid behov ha rivit allt på några minuter, men vi är glada att det gick vägen så att spelarna fick fira som de förtjänar, säger Niklas Nestlander.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

ReklamAIKÅbro

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.