Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sponsring och Event tar andelar från köpt reklamutrymme

Publicerad: 23 april 2013, 09:57

Den svenska reklammarknadens omsättning 2012 sjönk marginellt med 0,2 procent jämfört med året innan. Marknaden som helhet omsatte knappt 67 miljarder. Det visar IRM:s rapport” Svensk Reklammarknad 2012”. –Mässor, sponsring och event marketing är några av de kategorier som har haft bäst utveckling under 2012, säger IRM:s vd Madeleine Thor.


Ämnen i artikeln:

IRM

Den köpta reklamplatsen minskade med 2,1 procent och uppgick till knappt 32 miljarder kronor. Investeringar i övrig marknadskommunikation hade en starkare växt under 2012.

När det gäller ”övriga investeringar i marknadskommunikation”, det vill säga butikspromotion, eventmarknadsföring, sponsring, mässor och presentreklam visade den en ökning i investering på 4,1 procent under fjolåret. Omsättningen inom övriga investeringar i marknadskommunikation uppgick därmed till knappt 23 miljarder.

När man summerar den stora reklamkakan som innehåller köpt reklamplats, övrig marknadskommunikation samt reklamproduktion så kan det konstateras att marknaden som helhet omsätter knappt 67 miljarder, vilket är en marginell nedgång i förhållande till 2011.

– Mässor, sponsring och event marketing är några av de kategorier som har haft bäst utveckling under 2012, förklarar IRMs VD Madeleine Thor.  Denna del av marknadskommunikation tar andelar från köpt medieutrymme.

Marknadskommunikatiion 2012 – Mkr, löpande priser, netto inklusive reklamskatt, förändring i procent.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.