Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Sponsringen växte trots lågkonjunktur

Publicerad: 18 maj 2010, 15:10

Idrotten får mest men kulturen växer mest. Det visar Institutet för reklam- och mediestudiers (IRM) senaste mätning av sponsringsinvesteringar för 2009. Sponsringen i sin helhet går fortsatt framåt trots lågkonjunktur och förväntas fortsätta växa.


Ämnen i artikeln:

IRM

Många idrottsklubbar klagagade på minskade sponsorintäkter under 2009, men IRM:s statistik visar att sponsringen klarade lågkonjunkturen bra. Foto: Colourbox

Bland marknadsföringskanalerna har sponsringen klarat sig bäst undan mediebranschens kris under 2009.
– Om man ser till resten av mediemarknaden som vek kraftigt förra året klarade sig sponsringen bra, säger Tobias Hedström chefsananalytiker på IRM.

Orsaken tror han är att sponsringsbranschen hela tiden blir proffsigare.
– En trend som vi sett under flera år är att sponsring ökar. I takt med att branschen professionaliseras väljer allt fler sponsring i sin marknadsföringsmix. Vi tror att det kommer fortsätta, säger Tobias Hedström.

Totalt investerades 5,1 miljarder kronor i sponsring under 2009. Av dessa pengar gick 75 procent eller nära fyra miljarder till idrottssponsring.

Det här är första gången IRM gör en mätning som är uppdelad i olika sektorer istället för att se på sponsringen i stort.

Andra trender är att den sociala och humanitära sektorn backade något medan kulturen gick framåt.
– Det är konstigt att kultursponsringen ökar i en lågkonjunktur när man ofta försöker vara krass och säljande, säger Tobias Hedström.

En fara för branschen ser han trots allt.
– Varför gick inte sponsringen bakåt under 2009? Har det med långa ledtider att göra? Att när det började gå dåligt 2008 hade man redan skrivit kontrakten för 2009. Då kanske det kommer en dipp 2010 istället.

Ove Gustafsson

Ämnen i artikeln:

IRM

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.