Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Spotify avslöjar udda musikvanor i sin största kampanj någonsin

Publicerad: 30 November 2016, 12:07

Svenska streamingjätten Spotify tar hjälp av big data i sin största kampanj någonsin. Och det blir roligt när svenska användare lyfts fram.


Ämnen i artikeln:

SpotifyReklamkampanjBig Data

Det var i måndags som Spotify lanserade sin största varumärkeskampanj genom tiderna på 14 olika marknader.

Utomhuskampanjen som också kommer att synas i sociala medier är framtagen av Spotifys inhousebyrå och bygger på samlad användardata, men också individuell information. Kampanjen rullar fram till årsskiftet och innehåller budskap som:

"Dear 3,749 people who streamed ‘It’s the End of the World And We Know It” the day of the Brexit vote, Hang in there"

I Sverige kommer kampanjen gå upp i Stockholm (Stureplan), Göteborg (Kungsportsplatsen) och Malmö (Centralstationen) och även digitala skärmar runtom i Sverige (inkl storstäderna).

Några av hälsningarna som syns i Spotifys svenska kampanj

Kära person i Stockholm som skapade den 20 timmar långa spellistan "förfest!!",
Portkod?
- Spotify

---------------------

Årets mest populära DJs
- Kygo
- Avicii
- Alla på efterfesten

Tack 2016. Det har varit speciellt.

------------------

Till alla 107 112 personer som lyssnade på "Cold Water" under årets varmaste dag,
Vi gillar hur ni tänker.
- Spotify

-------------------

Kära person i Stockholm som lyssnade på spellistan "Forever Alone" i 6 timmar på Alla hjärtans dag,
Är du okej?
- Spotify

--------------------

Till alla 31 personer som lyssnade på spellistan "Beach Vibes" under årets kallaste dag,
Hoppas det värmde.
-Spotify

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.