Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 23 Juli 2020, 09:30
Foto: Unsplash
Oriel Davis-Lyons, creative director på Spotify, vill hjälpa fler kreatörer att få foten in i branschen. Nu startar han en egen reklamutbildning – helt gratis, och enbart för svarta studenter.
Mordet på afroamerikanen George Floyd har väckt nytt liv i Black Lives Matter-rörelsen, och satt diskussionen om strukturell rasism på agendan.
Nu uppmärksammar Oriel Davis-Lyons, creative director på Spotify, hur mångfalden i reklambranschen begränsas av de kostsamma utbildningarna. En tvåårig utbildning på Miami Ad School kostar till exempel 38 800 dollar, motsvarande runt 343 000 kronor.
Tillsammans med den ideella organisationen The One Club for Creativity drar han i gång en 16 veckor lång reklamutbildning – helt gratis, och enbart för svarta kreatörer. Det rapporterar Adweek.
Utbildningen sker på nätet och den första klassen tar emot 15 studenter.
– Under de fem år jag bott i USA har jag noterat att många unga kreatörer generellt kommer från samma skara skolor. Om du ser till vilka utbildningar det är, så är de väldigt dyra, säger Oriel Davis-Lyons.
Bland annat McCann Worldgroup, Ogilvy och WPP kommer att sponsra utbildningen.
– Efter tragedin med George Floyd vill många företag och organisationer göra något meningsfullt, men de har inte vetat hur. Jag tror att det här är en möjlighet att göra något för vår industri, Bob Isherwood från The One Club.