Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 15 oktober 2014, 13:34
Bild ur "Street retouch prank" av Abby Norm.
De kunde ha skickat ut trista inbjudningsmejl. Istället gjorde de en film som har fått 22 miljoner visningar på Youtube. Adobe och byrån Abby Norm vinner finaste priset i kategorin "Smart".
Adobes "Photoshop Live – Street retouch prank" var i själva verket en inbjudan till företagets digitala event "Creative Days". Dessutom ville de understryka varumärkesresan från mjukvaruleverantör till möjliggörare av kreativitet.
Målet var att attrahera 12 000 personer, men genom det kreativa greppet lockade de hela 73 538 unika besökare till eventet. Förutom att många har sett videon har greppet också blivit omskrivet i en lång rad medier världen över.
Juryns motivering lyder:
"Det visade sig vara riktigt smart att bokstavligt talat gömma kreatörerna för att få lysande effekter. I kreativt dagsljus lyckades man få överfullt hus med en inbjudande inbjudan till sitt event. Att använda produktens verktyg ihop med lite 'sattyg' ger nyhetsvärde och visar på dess kreativa möjligheter i rätt händer."
75-watt går till Familjen Pangea och KTH med "The robot project", medan ANR BBDO:s "Living with lag" för Ume.net ror hem
Fredrik Thambert