Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

SR kör reklam på bio för F&B:s programhittare

Publicerad: 28 maj 2008, 09:42

Sveriges Radio kör just nu en kampanj på biografer över hela Sverige. Den ska dra trafik till Programhittaren som Forsman & Bodenfors producerat för webben. Det är den första reklamfilmen på många år från Radiohuset. – Tanken är att vi ska få folk att hitta program som de inte lyssnat på tidigare, säger Andreas Engstrand, projektledare på Forsman & Bodenfors.


”Programhittaren” är en webbkampanj som består av ett mörkt fält där besökarna får gå igenom en lång rad ljud som hörts i Sveriges Radios sändningar. Man får välja om man gillar dem eller inte genom att justera volymen med ett reglage. Därefter visar Programhittaren vilka program man egentligen gillar. Programmen som ljuden representerar kan sedan laddas in i en skräddarsydd webbradio som laddas ner till skrivbordet på datorn.

– På webben går folk normalt till sina program via kanal eller via ämnesområden. Vi har hela tiden haft tanken att få folk att hitta program som de inte lyssnat på tidigare, säger Andreas Engstrand som är projektledare på Forsman & Bodenfors.

För att dra trafik till sajten har man tillsammans med Sara Haag (regissör) gjort en reklamfilm som är betydligt mer visuell. Den visar en speed-dejting-session där flera personer sitter och lyssnar på Sveriges Radios olika profiler. Vd Kerstin Brunnberg själv sitter vid ett piano och ringer i klockan när det är dags att rotera.

Filmen går sedan drygt en vecka (kampanjsajten lanserades vid månadsskiftet april-maj) på bio över hela Sverige och ska fortsätta mot slutet av juni. Dessutom går filmen vid olika tidpunkter i SVT.
Senast Sveriges Radio gjorde reklamfilm för sig själva var i början av 1990-talet.

– Jag har frågat runt och det är ingen som kommer ihåg att vi gjort något sådant sedan dess, säger Rebecka Ioannidis Lindberg, marknadschef på Sveriges Radio.

– Radio syns ju så sällan, så det är roligt att vi kan få lyfta fram våra profiler.

I dag lanserar man också en utomhusinstallation på Medborgarplatsen i Stockholm där förbipasserande kan sticka in sina egna mobil- eller mp3-spelarhörlurar och göra testet som finns på webben. Därefter skrivs ett kvitto ut som berättar vilka favoritprogram man har.

Webbdelen är producerad av Rebenga. I arbetet med kampanjen har även Sveriges Radios marknadsavdelning och Nya medier deltagit.

SR - Programhittaren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.