Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag19.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

SSU följer upp viral succé med anti-kampanj

Publicerad: 6 September 2013, 08:36

Sveriges Socialdemokratiska Ungdomsförbund, SSU, fick stort genomslag med sin kampanjfilm för kyrkovalet – ”PS: Glöm inte att Jeus var sosse” tidigare i veckan. SSU följer nu upp med: ”Låt inte rasister, homofober och antifeminister komma in i kyrkan.


Ämnen i artikeln:

Jimmie ÅkessonGöran HägglundSSUVladimir Putin

– Med den första filmen ville vi visa på de värderingar som vi vill ska  genomsyra den svenska kyrkan. Med den nya filmen vill vi tvärt om visa  på konservativa och reaktionära värderingar som hotar att komma in i  kyrkan, säger Vidar Aronsson, valgeneral på Sveriges Socialdemokratiska  Ungdomsförbund – SSU, i en kommentar.

SSU ser sin kyrkovalskampanj  som en folkrörelsekampanj, som framförallt bygger på digitala kanaler  – förutom filmen består kampanjen av Facebook-annonsering, digitala  affischer och flyers.

SSU:s nya film består av illustrerade figurer  som representerar rasism, homofobi och antifeminism, vilka porträtteras  som Jimmie Åkesson, Vladimir Putin och Göran Hägglund.

–  Karikatyrerna i filmen representerar de värderingar som vi inte vill ska  få ta plats i Svenska kyrkan. Filmen är lite spetsig och kan säkert  röra om. Men man ska komma ihåg att vår målgrupp är 16 - 24-åringar i  första hand och därför ville vi använda humor och tydliga kontraster,  säger Juan-Pablo Roa, kommunikationsstrateg på Sveriges  Socialdemokratiska Ungdomsförbund – SSU i en kommentar.

Kyrkovalet sker den 15 september och alla som är 16 år eller äldre och är medlemmar i Svenska Kyrkan kan rösta.

Socialdemokraterna  verkar för att den svenska kyrkan ska fortsätta sin utveckling mot en  öppen och demokratisk folkkyrka – partiet har drivit igenom samkönade  äktenskap och kvinnors möjlighet att bli präster.

SSU:s 10 000 medlemmar står för själva mobiliseringen och spridandet av kampanjen.

SSU har funnits sedan 1917.

Arbetsgrupp:
Koncept och idé: Juan-Pablo Roa, Vidar Aronsson, SSU
Manus: Juan-Pablo Roa, Vidar Aronsson, SSU
Bildmanus och animation: Katla Studios/Future Museum
Produktion: Katla Studio

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.