Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

SSU:s varumärkesblunder

Publicerad: 17 mars 2010, 15:27

Resume.se skrev igår att SSU ansökt om att registrera varumärket Alliansen. Men de har sannolikt gjort det i fel kategori. Och nu har Centerpartiet kommit in med en ansökan till PRV.


Ämnen i artikeln:

AlliansenSSU

Jytte Guteland, SSU:s ordförande.

De politiska partierna är betydligt sämre på att skydda sina varumärken och logotyper än näringslivet.
Kristina Fredlund, jurist på varumärkesrätt på Awapatent, anser att de politiska partierna måste bli bättre på att skydda sina varumärken:
– Under ett valår skulle det innebära en katastrof för ett parti att bli av med sina varumärken och behöva byta profil. Partierna måste börja skydda sina varumärken, säger Fredlund.

Som Resume.se tidigare avslöjat så har flera av de stora partierna inte registrerat sina varumärken hos PRV. Något som i värsta fall kan leda till att de blir av med sina varumärken:
– Det är klart att det finns en risk att bli av med varumärket när det inte är registrerat. Det går dock inte att registrera ett varumärke i ond tro, då kommer ansökan inte att gå igenom.
De politiska partierna som inte registrerat sina varumärken behöver skärpa sig på den punkten, säger Fredlund.

Per Henriksson
kommunikationschef hos Moderaterna uppger nu att Moderaterna kommer att agera för att få skydd på både logotyp och varumärke när det gäller samarbetet i Alliansen:
– Alliansen kommer försöka att registrera Alliansens logga och varumärke. Huruvida det är möjligt eller inte kan jag inte bedöma, det får PRV titta på, säger Henriksson

Varför varumärkesregistrerade ni inte Alliansen?
– Det är inte självklart att varumärkesregistrera ett varumärke. Jag noterar att Vänsterpartiet och Miljöpartiet inte har registrerat sina. Inte heller var de rödgröna eller rödgrönt samarbete registrerat igår. Har man ett väl etablerat och känt varumärke är det inte självklart att gå till PRV.

Vem bär ansvaret för att inte Alliansen har registrerats som varumärke?
– Jag och mina kollegor i Alliansen gjorde övervägningen att det vare sig var nödvändigt eller självklart möjligt att registrera Alliansen, som ju är ett ganska generiskt begrepp.

På PRV uppger man att Centerpartiets riksorganisation under dagen inkommit med både ansökan om att registrera Alliansen som ordmärke och ansökan om det nya figurmärket Alliansen. Partiet har tidigare registrerat varumärket ”Allians för Sverige”.

SSU ligger först i kön då man inkom med ansökan igår, men de har enbart ansökt om kulturverksamhet och för att få rättigheterna om varumärket för politik så måste man ansöka om politik och opinionsbildning, säger Håkan Johansson, jurist på PRV.

Kristina Fredlund anser att partierna behöver börja agera mera professionellt. Hon menar på att de behöver slå vakt om sina varumärken:
– Politiska partier måste börja tänka mera som näringsidkare och slå vakt om sina rättigheter. Näringslivet är betydligt bättre på att skydda sina varumärken än de politiska partierna är. Jag känner inte till att vi har haft något politiskt parti som ansökt om sitt varumärke genom oss, säger Fredlund.

Varumärkesexpertens tips till de politiska partierna

1. Var klar över vilka varumärken ni vill varumärkesregistrera.
2. Registrera varumärkena
3. Var konsekvent när ni bygger varumärken, det handlar om att bygga långsiktigt.
4. Bevaka varumärkena och se till att ingen gör varumärkesintrång.

Daniel Nilsson

Ämnen i artikeln:

AlliansenSSU

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.