Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Stabilt för Forsman & Bodenfors

Publicerad: 12 juni 2013, 13:31

Erik Sollenberg

Foto: Andreas Elgstrand

Alla siffror för reklambyrån Forsman & Bodenfors pekar uppåt för bokslutsåret 2012. Men resultatet för koncernen som helhet backar något.


Ämnen i artikeln:

Erik SollenbergForsman & Bodenfors

Forsman & Bodenfors, Sveriges största och mest prisbelönade reklambyrå har kommit med sitt bokslut för 2012. Förutom reklambyrån ingår även Happy F&B, varumärkesbyrån F&B Case, produktionsbyrån F&B Factory, butiksstrategibyrån Kollo och den norska verksamheten SMFB Holding i koncernen.

Under förra året ökade koncernen sin omsättning med 7 procent till 548 miljoner kronor. Byråintäkten nådde 301 miljoner kronor, en ökning på 9 procent. Samtidigt gick rörelseresultatet för koncernen bakåt något under 2012  – från 53 till 51 miljoner kronor. Det skriver Dagens Media.

Bättre gick det för verksamheten i reklambyrån Forsman & Bodenfors. Under 2012 nådde byrån en omsättning på 435 miljoner kronor, en ökning på 8 procent jämfört med 2011. Intäkterna för byrån växte från 166 miljoner kronor till 181 miljoner kronor och rörelseresultatet förbättrades från 29 miljoner kronor 2011 till 32 miljoner kronor.

Både koncernen och reklambyrån har växt på personalsidan. Medelantalet anställda i koncernen var 230 (202) personer och i reklambyrån 115 (106) personer under 2012. Enligt bokslutet var personalomsättningen 15 procent.

Den största händelsen under 2012 för Forsman & Bodenfors var tappet av storkunden Ikea till Åkestam Holst. Samtidigt plockade koncernen in kunder som Danmarks Radio, Marabou, Fastighetsbyrån och Stena Line.

Forsman & Bodenfors är ett helägt dotterbolag till Forsman & Bodenfors ek.för. som ägs av 31 medarbetare.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.