Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Stämningsfullt och musikdrivet när Folknätet och Telia firar jul

Publicerad: 19 November 2019, 09:44

Telia bygger vidare på Folknätet tillsammans med Umeåbaserade Dolce som gör en nyversion av sin hit ”Vilken värld”. Julkampanjen har ett episkt anslag och visar att livet inte alltid blir som man önskar, men nätet kan vara räddningen.


Ämnen i artikeln:

TeliaForsman & Bodenfors

Musiken har som alltid en central plats under julen, liksom i Forsman & Bodenfors kommunikationskoncept för Telia – Folknätet. Operatören smyglanserade julkampanjen i helgen när Umeåbandet Dolce släppte en nytolkning av och musikvideon till ”Vilken värld”. Videon är producerad tillsammans med Telia och visade miljöerna som syns i Telias nya reklamfilm som går upp i veckan. 


Liksom i kampanjerna för Volvo Cars har Forsman & Bodenfors använts sig av olika artistsamarbeten i kommunikationen för Telia där välkända låtar får en svensk nytolkning som tillsammans med reklamfilmen skapar en helhetskänsla för det budskap som operatören vill förmedla.

– Vi vill omsätta nyttan med våra produkter och tjänster till en känsla och situation som alla kan relatera till. Musiken har en viktig roll i den helhet vi vill förmedla. Att kunna lyfta lokala musiker som Dolce i vår kommunikation och på så sätt introducera dem för en
bredare publik av svenska folket känns både fint och naturligt när vi pratar om Folknätet,  säger Gina Azaric, marknadschef på Telia i en kommentar. 

Upptakten till julafton är ofta en stressig tid med täta möten, mejl och kalenderuppdateringar. Vid sidan av arbetslivet vill föräldrar absolut inte missa skolavslutningar och uppträdanden. Men ibland får man inte ihop livet och Telias nya reklamfilm försöker skildra en vardag som många kan identifiera sig med.

De som har sett Forsman & Bodenfors storslagna reklamfilmer för Telia, och för andra uppdragsgivare känner nog igen tonaliteten här. Musikvideon visar ett norrländskt landskap av blanka isgator som speglar i Telias reklamfilm som ackompanjeras av Dolces text och ton.

– Vi tyckte det var en jättefin kreativ idé för projektet och hade väldigt kul med teamet när vi spelade in. Det visuella passar låten perfekt och slutresultatet går i linje med vår estetik, säger Anna Levander i Dolce i en kommentar.

Låten ”Vilken värld” släpptes i fredags och kan lyssnas på via Spotify och den Teliaproducerade musikvideon kan ses på Youtube. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

TeliaForsman & Bodenfors

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.