Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Stampen lanserar marknadschefsindex

Publicerad: 14 Mars 2011, 13:42

Stampen lanserar ett nytt marknadschefsindex. 250 marknadschefer i företag med 80 procent av privatkonsumtionen deltar. Två av tre ökar marknadssatsningen de närmaste månaderna.


Ämnen i artikeln:

Stampen

Lars Rundblom Foto: Pressbild GP

Stampen har mätt marknadschefernas inställning varje kvartal sedan hösten 2009. Efter sex mätningar lanseras nu ett återkommande index. 250 företag som säljer för en miljard kronor eller mer deltar och tillsammans svarar de för 80 procent av hushållens konsumtion.

Idén kom från Stampens konsult, reklamlegendaren Sven-Olof Bodenfors och genomförs av Göran Swahn med företaget Indikat i samarbete med Handels Consulting vid handelshögskolan i Göteborg.

– Indexet ger ledtrådar till den inhemska konsumtionens utveckling, säger Stampens marknadsdirektör Lars Rundblom. Det finns många olika index, men inget som fångar in den förväntade konsumtionen så bra. Den bästa gruppen att fråga om det är marknadscheferna.

– Det behövs överlag mer fokus på marknadsfrågor i debatten. Förutom indexfrågorna får vi en bra möjlighet att ta upp andra aktuella frågeställningar med marknadscheferna.

Marknadschefernas efterfrågeindex visar, med undantag för ett dipp förra hösten, stadig tillväxt i konsumtionen sedan hösten 2009. 76 procent av företagen har ökat sin försäljning jämfört med första kvartalet i fjol. Trots det tänker 66 procent av företagen öka sina marknadsinvesteringar de kommande månaderna. Bara 8 procent tänker minska.

Som tilläggsfråga har Stampen nu frågat om investeringen i digitala medier, som väntas närma sig tio miljarder i år. Då räknas även kostnader för egna kanaler, konsulter och personal in vid sidan av köpt medieutrymme och mejlad dr.

53 procent av företagen uppger att digitala medier står för mellan 5 och 20 procent av kommunikationsbudgeten. 26 procent av företagen använder mer än 20 procent av budgeten till digitala medier.

87 procent av marknadscheferna tror att digitala mediers andel av budgeten ökar om ett år, bara 9 procent tror att den minskar. Svarsfrekvensen på undersökningen var 60 procent.

Leif Holmkvist

Reporter

leif.holmkvist@resume.se


Ämnen i artikeln:

Stampen

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.