Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Stangels "kupp": utlyste DI-pitch på scen

Publicerad: 20 februari 2013, 10:58

Henrik Stangel.

Foto: Resumé.

Henrik Stangel gjorde en klassisk "kupp" på scenen under Årets byrå-gala igår. Han berättade att Dagens Industri söker ny reklambyrå. Nu har han fullt upp med propåer.


Ämnen i artikeln:

Henrik Stangel

Dagens Industri avslutade samarbetet med McCann Stockholm för mer än ett år sedan. Sedan dess har de inte haft någon strategisk reklambyrå. Kvar är Jung von Matt, som gör en del taktiska uppdrag på upplagesidan.   Enligt uppgift till Resumé blev byrån varse om att deras kund går ut i pitch först på själva galan igår.

Men vd:n Henrik Stangel tonar ned det hela.  
– Det har aldrig varit någon hemlighet att de aldrig har haft ett strategiskt ansvar. De var inne på upplagesidan även under McCann-tiden. Nu får vi se hur vi gör i nästa skede, men det påverkar inte dagens samarbete, säger han och tillägger att han gärna ser Jung von Matt som en kandidat i pitchen.   

Henrik Stangels tilltag väckte omedelbar respons bland hugade byråer som genast anmälde sitt intresse.  
– Det var en risk man tog. Jag sa att jag inte riktigt hade tänkt igenom det hela, men det blev en del visitkort och mejllådan plingar. Det är roligt att se vilka byråer som är bredda att ta en säljande kontakt. Det är reklambyråerna inte kända för, så det är spännande.

Pitchen kommer inte att genomföras i klassisk mening. Mediehuset kommer att välja ut ett antal byråer som de träffar och samtalar med. Personkemin blir en viktig komponent vid sidan av den rena kompetensen.  
– Vi vill ha en byrå som förstår fördelarna med att jobba med ett medie nu när det händer så oerhört mycket. Vi har exploderat i nya kanaler de senaste åren, och då vill vi jobba med någon som vill lära sig mer om det för egen och andra kunders del. Man måste jobba närmare än i ett klassikt varumärkessamarbete, säger Henrik Stangel.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Henrik Stangel

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.