Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Starcom tappar Mars

Publicerad: 17 December 2014, 11:09

Godisjätten Mars vill konsolidera sin globala medieplanering på en enda byrå och låter Mediacom hantera det stora uppdraget.


Ämnen i artikeln:

StarcomMarsKantar MediaMediacom

Mars har fram tills nu låtit åtta byråer hantera medieplaneringen, där Starcom hanterar den stora merparten av arbetet.

Mars globala medieinvesteringar beräknas till 1,7 miljarder dollar, enligt Adweek

Godisjätten lade 677 miljoner dollar i USA enbart under förra året och 431 miljoner dollar under den första halvan av 2014, enligt Kantar Media.

En talesperson för Mars ger följande kommentar:
"Med den konstanta förändringen i medielandskapet gör den här modellen att vi kan samarbeta bättre över vår globala verksamhet genom att driva effekt, effektivitet och koordination i vår medieplanering."

Den här är den andra stora förlusten för Starcom på kort tid.

Starcom tappade Anheuser-Busch Inbev i oktober och det här året har MedieCom även tagit över viktiga verksamheter som Coca-Cola och Procter & Gambles digitala medieaffär i bland annat Latinamerika och Karibien, enligt Adweek.

Starcom har haft Mars-uppdraget sedan 2010.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.