Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Starcoms Mio-kampanj Grand Prix-vinnare

Publicerad: 9 maj 2012, 08:57

Starcoms Mio-kampanj där man med hjälp av en app kan pröva att möblera ett hem vann Grand Prix-priset Årets Annonsör.


Nu står det alltså klart vilka som har vunnit det prestigefyllda priset Årets Annonsör i samband med Stockholm Media Week. Den allra högsta valören, Grand Prix, gick till Starcoms Mio-kampanj där man med hjälp av en specialutvecklad app kan möblera sitt hem.

Trafiken ökade med hela 30 procent till Mios webbplats och man registerade 700 000 unika besökare under kampanjperioden.

Guldet gick till OMD:s och F&B:s magkampanj för Apoteket. Här hade man spelat in olika karaktärer som fick porträttera delar av magen – exempelvis tjocktarmen. Kampanjens budskap löd hur är arbetssituationen i din mage? 140 000 personer genomförde testat och hälften sade att man skulle vända sig till Apotektet för rådgivning om man fick magproblem:

– Utmaningen gick ut på att tala om skit på ett inspirerande sätt, sade teamet i samband med prisutdelningen.

Silvret gick till Saatchi & Saatchi, MSL Nordic och Mediacom för Procter & Gambles Ariel Fashion Shoot-kampanj.

Här hade man skapat en glasbur vid T-centralen där personer med hjälp av kontroller på plats alternativt via en FB-app kunde styra robotarmar och smutsa ned olika klädesplagg med exempelvis ketchup.

Folk köade i timmar för att få chansen att smutsa ned kläderna och sedan få dem blänkande rena med hjälp av Ariel.

Guldet till OMD:s och F&B:s magkampanj för Apoteket och silvret gick Saatchi & Saatchi, MSL Nordic och Mediacom för Procter & Gambles Ariel Fashion Shoot. Priset delades ut på Stockholm Media Week på China Teatern i Stockholm i dag.

Motivering Grand Prix:
”Vi listar argumenten: För årets bästa insikt där kunderna vill klämma på produkten utan att lämna hemmet. För årets
tydligaste utmaning där man är bäst på papperet men har en klumpig produkt. För en virtuell verklighet mer inspirerande
än själva verkligheten. För ett provrum som gifter ihop katalog och hem. Vi studsar i låtsassoffan och ropar ”Do try this at
home!”
Motivering Guld:
”Med mycket starka och väldokumenterade resultat, noggrann analys och intelligent problemformulering står denna
kampanj ut från övriga tävlanden. Särskild förståelse har visats för totalkommunikation och samverkanseffekter mellan
flera kommunikationsdiscipliner. Det gedigna arbetet har haft positiv inverkan på samtliga betydelsefulla mätvariabler.
Sammanhållen medieplanering och tajming har på ett föredömligt sätt bidragit till att konvertera medieplanering till
affärsnytta och resultat”
Motivering Silver:
”I en tråkig och tämligen brakig kategori är det inte lätt att stå ut. När konsumenten även associerar din produkt med
ibland något negativt är det inte heller lätt att engagera, men genom en nydanande och för kategorin framåttänkande
lösning som tydligt visar värdet och styrkan i produkten har annonsören lyckats. Silvret blev ingen såpopera utan en stor
succé! ”
Juryordförande:
Beatrice Lindvall, Heiniken
Övriga Jurymedlemmar:
Linus Almqvist, Vattenfall
Maria Arnhol,m, Springtime
Jonas Hansson, Bright Media Agency
Malin Jennerholm, Kraft Foods
Helene Landberg, OMD
Henrik Levahn, Masscreation Reklambyrå
Lina Lindén, Maxus
Stefan Svanfeldt, TNS SIFO

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.