Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 22 oktober 2008, 13:06
I slutet av maj blev Helsingborgs Dagblads gratistidning Xtra sammanslagen med City. Tidningen bytte logga och namn. Nu satsar City på en stor gemensam kampanj för samtliga editioner.
Först slogs tidningarna ihop. Sedan startades en edition i Landskrona. Nu ska samtliga utgåvor marknadsföras med en gemensam kampanj. Målet – att visa upp att City är en riktigt lokal gratistidning.
– Positioneringsmässigt är det inget snack. Har man en tidning som heter City Malmö/Lund och dessutom fokuserar på det lokala, så har man skaffat sig en bra och tydlig utgångspunkt för att kommunicera med omvärlden. Största konkurrenten är ju lika tydlig - fast åt andra hållet. Vi är mer här och nu, säger Niclas Nilsson, projektledare på Glenn, i en kommentar.
Liksom tidigare ligger fokus på det lokala. Denna gång säger reklambyrån Glenn dock att de skruvat ner tonläget lite. Med texten ” Somliga ser hela världen. Vi ser bara Malmö/Lund” och tecknade bilder på kända symboler från utgivningsorterna ska läsarna vinnas över.
Kampanjen startar nästa vecka. Den kommer att synas i dags- och kvällspress och utomhus i Malmö, Lund och Helsingborg. I november släpper Glenn en lanseringskampanj i Landskrona.
Byrå: Glenn Reklambyrå, Malmö
Arbetsgrupp: Niklas Brunner ad, Ivan Matanovic copy, Niclas Nilsson planner, Anna Nilsson produktionsledare
Linda Fagerlind