Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Stark tillväxt för reklammarknaden

Publicerad: 30 april 2010, 09:53

Reklammarknaden har definitivt vänt uppåt.
Det visar IRM:s statistik för första kvartalet 2010.


Ämnen i artikeln:

IRMMagnus Anshelm

Jämfört med samma period 2009 är tillväxten fyra procent vilket motsvarar 250 miljoner kronor. Totalt uppgick investeringarna under första kvartalet till 6,8 miljarder kronor.

Både internet och tv går starkt med ökningar på över 10 procent, men även den hårt drabbade storstadspressen drar nu in mer annonser än i fjol. Även radio och kvällspress, som drabbades hårt av lågkonjunkturen är nu definitivt på bättringsvägen.

– Att reklammarknaden redan nu visar tydliga tecken på vändning vittnar om en underliggande tillväxtkraft på marknaden som återkommer när förtroendet för ekonomin kommer tillbaka, säger IRM:s VD Magnus Anshelm. Detta ser man kanske allra tydligast i TV-reklamen som vänder en nedgång till en ökning med närmare 10 procent, fortsätter Magnus Anshelm. Likaså bör man notera att ryktet om bannerns död är klart överdrivet. Displayannonseringen, som till stor del utgörs av banners, ökar nämligen med hela 11 procent, avslutar han.

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

IRMMagnus Anshelm

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.