Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Starka kampanjen för Earth Hour – inspirerad av Benjamin Button

Publicerad: 2 Mars 2016, 14:54

Ur Earth Hours nya reklamfilm.

Foto: Youtube

Årets Earth Hour-kampanj är här. En reklam som börjar med en gammal kvinna 2090 som blir yngre när hon berättar om åren som gått och klimatresan som gjorts.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerEarth HourPR-planWWFKampanjReklamfilmFilmPR-strategi

Initiativet Earth Hour startade i Sydney 2007 på initiativ av WWF i Australien och får varje år miljoner människor världen över att släcka ljuset under samma timme. Nu är årets Earth Hour-kampanj släppt. Bakom den står reklambyrån Iris Singapore.

Spoten handlar om världen från en liten flickas synvinkel år 2090. Hon berättar stegvis vad som har hänt i världen när människor har bestämt sig för att ta klimatförändringarna på allvar. Berättelsen startar när flickan är en gammal kvinna som gradvis blir yngre. Filmen avslutas när hon som barn förklarar att 2016 blir det år då vi skriver historia när vi går samman för att göra något åt klimatet.

Filmen kan sägas vara inspirerad av Oscarsbelönade filmen Benjamin Buttons otroliga liv, som handlar om Benjamin,spelad av Brad Pitt, som åldras baklänges.

Adweek skriver i en analys att grafiken och den totala produktionen är branschstandard, men att idén och utförandet är det som gör den bra. Aldrig tidigare har reklam för miljön utformats på detta sätt.

Earth Hour infaller den 19 mars från 20.30 och en timme framåt.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.