Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Starka reaktioner mot Gillettes metoo-kampanj: "Kränker 99 procent av målgruppen"

Publicerad: 16 Januari 2019, 08:08

Gillettes reklamfilm som tar strid mot en destruktiv mansroll i kölvattnet av #metoo får Twitter att koka av kärlek – och hat.


Ämnen i artikeln:

#MeTooGilletteReklamReklamfilm

We believe: The best men can be" är onekligen något annat än den ikoniska varumärkesbyggande "The best a man can get" från 1989. I kampanjen som lanserades i måndags väljer Gillette, som så sent som 2013 återanvände 80-talsfilmen som tv-reklam väljer, att tydligt ta spjärn mot en mansroll den anser vara förlegad, stereotyp och rentav destruktiv.

Kampanjen har på några dagar blivit den mest omtalade marknadsföringen sedan Nikes kampanj med Colin Kapernick från i höstas, som delade USA och ledde till stora protester mot skojätten, men samtidigt fick försäljningssiffrorna att skjuta i höjden. Att Gillette blivit språkrör för en mer modern mansroll har långtifrån bara känslodrivna förklaringar.

De senaste åren har flera studier och varumärkesundersökningar påvisat att lyckad syftesdriven kommunikation driver försäljning. Edelmans omfattande globala rapport från i höstas visade att två av tre baserar sina köp på företagens värderingar. En betydelse som dessutom ökat över tid.

Och Gillettes kampanj visade sig tidigt vara en trigger för en viss målgrupp som finner reklamfilmen "stötande", "hycklande" och rentav "äcklig". Reklamfilmen pulicerades på Youtube i söndags och har i dagsläget passerat tio miljoner visningar. Videon har fått 215 000 gilla-markeringar medan 574 000 har reagerat negativt.

Marknadsföringsprofessorn Mark Ritson kallar reklamfilmen för tendentiös, politisk korrekt och fejk i en krönika i Marketingweek där han tror att kampanjen kommer bli en backlash för Procter & Gamble när det kommer till försäljning.

"Skillnaden mellan Nike och Gillette är lika skarp som mellan natt och dag. Nike använde äktheten i Kaepernick, patos i hans röst och hans personliga positiva budskap för att inspirera kunderna med ett ambitiöst budskap som lockade dem och drev försäljning. Gillettes reklamfilm känns som en tråkig, politiskt korrekt folkhälsovideo - samma typ av film som vi var tvungna att titta på i skolan om trafiksäkerhet innan de uppfann internet. Även om den inte får mig att hata Gillette, så lämnar den mig illamående", skriver han.

Den brittiske debattören Piers Morgan har skrivit en osande krönika i Daily Mail.

Resumés krönikör Mark Duffy (aka. Copyranter)

— Mark Duffy (@copyranter) 15 januari 2019 Wow. Subtlety & Smarts are really dead in US advertising. Gillette is actually saying here most men are toxically masculine, only "some" aren't. This is worse than Dove's BS woke-washing ads. "You men suck, buy our razors"—great message, @Gillette.https://t.co/y64bAGuXIp

Ricky Gervais

— Ricky Gervais (@rickygervais) 15 januari 2019I used to love beating up kids at barbecues. Now I realise that is wrong. Also, my balls have never been smoother. Thanks, Gillette.

Några fler negativa reaktioner nedan:

"Som en väldigt framgångsrik, kärleksfull och ansvarsfull make och pappa till två trygga unga vuxna (man och kvinna) anser jag att reklamen är OTROLIGT kränkande"

"Gillette kan inte anta att de flesta män är dåliga och nedsättande. Jag kommer aldrig mer att köpa en produkt av dessa självgoda idioter. Hur vågar ni Gillette."

"Så här kränker man 99 procent av målgruppen LOL"

Men Gillettes kampanj har också överrösts med hyllningar. Annonsrådet uppmanar till lovebombing och andra menar att initiativet kan skapa förändring på riktigt.

Skribenten Jill Filipovic skriver för CNN:

"Gillettes reklam och kritikstormen illustrerar en tidsmarkör i amerikansk historia. Först försöker Gillette inte främja ett mer jämställdhetssamhälle lika mycket som de försöker sälja något. Denna annons var inte gjord av företagets hjärta; det gjordes för att företaget självklart visste att det skulle förtjäna betydande mediedekning och öka försäljningen.

Och Gillette behöver det. Företaget har drabbats hårt av trenden bort från ett rakat ansikte – mot skägg.", skriver hon och konstaterar:

"Gillettes reklamfilm kommer knappast driva jämställdheten framåt, men är samtidigt en viktig markör för den rörelsen"

Andra pekar på att just reaktionerna visar just varför Gillettes reklamfilm behövs:

"Okej, den här #Gillette-reklamen är lite överdriven, men reaktionen från män som är klart arga, bräckliga och rädda för att bli kritiserade eller förlora sin rätt att leva i det förflutna, visar hur mycket vi behöver kampanjer som denna", skriver en annan användare." skriver en användare på Twitter.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.