Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Starkaste reklamtrenden – på 3 år

Publicerad: 4 november 2014, 12:25

Foto: Colourbox.

Det går bra för reklammarknaden – Q3 ökar med 3,1 procent, vilket motsvarar en omsättning på 7,2 miljarder kronor. Det är den starkaste tillväxten på tre år, enligt Institutet för Reklam- och Mediestatistik, IRM.


Ämnen i artikeln:

Madeleine ThorIRM

Rapporten visar också att reklambranschen ökar sin omsättning för det femte kvartalet på raken.

– Sverige är en förhållandevis mogen marknad för digital reklam internationellt sett. På denna typ av marknad ser vi nu att mobilmarknadsföring, online video samt nya sätt att köpa reklamutrymme driver på tillväxten, säger Madeleine Thor, vd på IRM i en kommentar.

IRM visar också att mediemarknaden växte med 2 procent under det första halvåret och nu menar IRM att bland annat riksdagsvalet bidrog till marknaden fick ny luft under vingarna under Q3.

Det är framförallt digitala medier som driver tillväxten på marknaden och sökordsmarknadsföring växer snabbt, enligt IRM.

Men det är inte bara det digitala som driver tillväxten, utan kategorier som utomhus, radio, bio och butiksmedia visar tvåsiffriga tillväxttal under kvartalert.

- När vi nu kan summera de tre första kvartalen ser vi en tillväxt på 2,3 procent på reklammarknaden, relativt samma period i fjol. Vi förväntar oss att även årets sista kvartal skall visa positiv tillväxt, säger Madeleine Thor i en kommentar.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Madeleine ThorIRM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.