Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag25.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Starkaste sommaren i Mediebyråbarometerns historia"

Publicerad: 14 Augusti 2018, 08:09

Fotbolls-VM var den huvudsakliga orsaken till sommarens ökade medieinvesteringar.

Foto: Most Photos

Medieinvesteringarna i juni och juli ökade med tolv procent jämfört med samma period föregående år, främst pådrivet av fotbolls-VM. De stora kategorivinnarna var tv, radio och utomhus.


Ämnen i artikeln:

MediebyråbarometernSveriges MediebyråerReklam

Fotbolls-VM innebär att en mängd företag försöker hitta aktiveringar med erbjudanden knutet till det stora sportevenemanget, så även under årets mästerskap. Under juni och juli ökade medieinvesteringarna med tolv procent jämfört med samma period 2017, en ökning som enligt Sveriges Mediebyråer i huvudsak kommer från fotbolls-VM.

De mediekategorier som gynnades mest av mästerskapet var tv, radio och utomhus. Under juni ökade investeringarna i tv med hela 51,8 procent.

– Medieinvesteringarna fortsätter att gå mycket starkt och under sommaren ökade investeringarna med totalt 12 procent. Detta är jämfört med mycket starka siffror från 2017 överlag. Det är primärt fotbolls-VM som har drivit investeringarna och juni landade på den högsta noteringen för månaden – någonsin. Sammanfattningsvis kan vi konstatera att fotbolls-VM har inneburit en kraftigare ökning än förväntat och tillsammans med en stark konjunktur resulterat i den starkaste sommaren i Mediebyråbarometerns historia, säger Staffan Slörner, vd Sveriges Mediebyråer.

Trots en ovanligt varm sommar ökade även investeringarna i de digitala kanalerna med 7,5 procent.

Bland förlorarna finns mer traditionella medieslag som populärpress, fackpress, DR/annonsblad och dagspress. Totalt har investeringarna i fackpress minskat med 18 procent jämfört med föregående år.

– Samtliga mediekategorier har lyckats kapitalisera på fotbolls-VM under juni, men den stora vinnaren blev TV. Under juni ökade TV med hela 51,8 procent, i princip drivet att TV4-gruppen. TV4 har varit framgångsrika med att sälja sponsorskap och spottpaket till premiumpriser, samt har dessutom tagit tittarandelar under den aktuella perioden. Dagstidningarna lyckades vända den negativa trenden under fotbolls-VM. I juni ökade dagspress kväll med 8 procent och dagspress landsort med 3,8 procent. Även dagspress storstad gick bra och tappade endast 1,5 procent, vilket är betydligt mindre än tidigare månader. Dock faller samtliga printkategorier tillbaka under juli, säger Jochum Forsell, vice vd IUM.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.